D1 se neucpává, vlaky jsou však plnější

Praha – Oprava dálnice D1 provoz mezi Prahou a Brnem zatím nezdržuje. Auta se do zúžených pruhů vejdou, zatím v rozkopaných úsecích nedošlo ani k žádné velké havárii. K plynulosti dopravy ovšem kromě opatrnosti řidičů a zřejmě fungujícím opatřením silničářů a policie přispělo i to, že se dálnici někteří lidé vyhýbají. Buď využívají trasu přes Hradec Králové, nebo jezdí vlakem. České dráhy oznámily meziroční zvýšení cestujících o polovinu a začaly posilovat své D1 Expressy – nedávno ještě poloprázdné.

Na dálnici D1 zatím pracují stavbaři na dvou úsecích, auta se musí vejít do užších pruhů a zpomalit. S výjimkou okamžiků, kdy museli dělníci uzavřít navíc jeden pruh, nebyly na opravovaných místech kolony.

Může to být i proto, že někteří lidé ze silnic zmizeli. České dráhy si již po prvním týdnu od zahájení prací na D1 pochvalovaly obsazenost spojů D1 Express, které ještě nedávno jezdily poloprázdné, dráhy ubíraly vagony a jeden spoj zrušily. Počátkem minulého týdne jimi podle mluvčího ČD Radka Joklíka jezdilo už 200 cestujících, prázdná tak zůstala jen zhruba desetina sedaček. Dráhy proto již expresy posílily o jeden vagon druhé třídy. „Po zahájení rekonstrukce dálnice D1 začali naše spoje využívat zákazníci, kteří sází na pohodlí, vysoký standard služeb a spolehlivost vlaků v porovnání se silniční dopravou. Meziročně zaznamenáváme nárůst počtu cestujících více jak o polovinu,“ uvedl Jiří Ješeta z vedení ČD.

Podle mluvčího Joklíka se tak kapacita spojů zvýšila z 226 zhruba na 300 míst k sezení. Vlaky jezdí denně kromě soboty, vždy dva z Brna a dva z Prahy. V pracovní dny jezdí vlaky z Brna ráno (6:08 a 7:08) a z Prahy odpoledne (17:09 a 18:09), v neděli z Brna odpoledne (15:08 a 17:08) a z Prahy večer (19:09 a 20:39). V pátek navíc opět začne jezdit třetí pár D1 Expressů nedávno zrušený kvůli malé obsazenosti. Jezdit bude pouze jednou týdně, a to v 11:09 z Prahy a ve 14:08 z Brna.

Modernizace D1 začala 9. května, bude probíhat nejméně do roku 2018. Zatím práce probíhají ve dvou z celkových 21 úseků, letos chce Ředitelství silnic a dálnic zahájit modernizaci dalších dvou úseků. Dělníci zatím komunikaci na opravu připravují a pracují na krajnici nebo ve středovém pásu.