Po dálnici D8 se řidiči projedou zřejmě až v roce 2016

Litochovice (Litoměřicko) - Úsek dálnice D8, který vede Českým středohořím, znovu posune. Zatímco doposud ministerstvo dopravy slibovalo otevření důležité tepny na rok 2015, teď se mluví o ročním odkladu. Ten by navíc nemusel být poslední. Průběh stavby kromě protestů ekologů totiž narušuje také komplikovaná legislativa, a dokonce i sama příroda.

„Na zprovoznění stavby potřebujeme zhruba 32 měsíců, a když se nám podaří dohodnout se zhotovitelem, můžeme termín o několik měsíců zkrátit. Podle mých odhadů je reálná polovina roku 2016,“ uvedl vedoucí stavby František Zuckerstein. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) je opatrnější, termín dostavby dálnice si vůbec netroufá odhadovat. „Dneska se vyjadřovat k termínu je populistické gesto, a to po mně nemůžete chtít,“ zdůraznil.

Přes České středohoří denně projede 30 tisíc aut. Pro lidi z okolních vesnic znamená každý odklad další utrpení. „Bohužel občané si museli zvyknout, jinak by se museli odstěhovat. Psychika je dlouhodobě špatná,“ řekl České televizi starosta Velemína Jiří Skalický.

V moci zákonů a přírody

Stavbu přitom nyní brzdí hlavně komplikovaná legislativa. „Výklad centrálních orgánů k aplikaci zákona o veřejné zakázce a zejména pojmů změn a víceprací se dostaly do stádia, kdy nejsme příliš operativně schopni schvalovat realizační dokumentaci stavby,“ popsal Zuckerstein.

Dalším problémem jsou pak rozmary přírody. Dostavbu dálnice totiž může zbrzdit i sanace sesunutého svahu u Litochovic na Litoměřicku. Více než 500 milionů metrů krychlových zeminy se utrhlo loni v červnu a už téměř hotovou stavbu zasypalo.

Lesy ČR už začaly kácet stromy v místě sesuvu. Ministerstvo dopravy pak vybere firmu, která udělá v lokalitě geologický průzkum. „Od dubna, pokud půjde vše podle plánu, začne geologický průzkum. Dobu jeho trvání nedokáže nikdo odhadnout,“ upozornil Prachař.

Příroda ale komplikuje stavbu dálnice i jinde. Třeba v místě, kde má vyrůst křižovatka Řehlovice, je špatná zemina. Dělnici ji našli asi před dvěma roky. Stavět se na ní nedá, a tak se bude muset z místa odvézt. Naplní 20 tisíc náklaďáků.

Přesun trasy nepřipadá v úvahu, tvrdí ministr

Variantu, že by se na současné trase důležitá dopravní tepna dostavět nemohla, nicméně ministr dopravy nepřipouští. Přesunutí dálnice podle něj brání i to, že má vést chráněnou krajinnou oblastí.

Dálnice D8 má spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem v Německu. O její trasu přes České středohoří se vedou už od 90. let spory. Kromě řidičů, kteří musí využívat nevyhovující objízdné trasy, odklady trpí hlavně místní obyvatelé.