Elektrobusy do měst zatím nevyjíždějí, dopravní podniky láká spíše CNG

Praha – Dopravní podniky napříč Českem zkoušejí moderní technologie. Větší rozšířením ale zatím našly pouze autobusy poháněné zemním plynem. Menší nadšení vzbuzují elektrobusy, které dopravce nepřesvědčily především kvůli malému dojezdu. Řada firem však zůstává pouze u naftových autobusů. S větším využitím plynového pohonu váhají i kvůli nejistotě, kolik bude plyn v budoucnu stát.

Ideální pohon pro MHD: plyn, elektřina nebo nafta? (zdroj: ČT24)

Autobusy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG) se začínají usazovat především u dopravních podniků ve větších městech. Čistě z hlediska peněz mají oproti vozům se vznětovým motorem nevýhodu v pořizovací ceně vyšší o deset procent a náročnější údržbě, vyplácejí se ale co do ceny pohonných hmot. Zatímco klasický dieselový autobus jezdí za 12 korun na kilometr, u pohonu na CNG se cena snižuje na 8,30 koruny na kilometr. „Další výhodou plynových autobusů je, že méně zatěžují životní prostředí ve městě,“ doplnil provozní ředitel brněnského dopravního podniku Jiří Valníček.

V Brně tak přikročili k velkému nákupu autobusů poháněných CNG – zatím jich má dopravní podnik dvanáct, za rok jich má ulicemi moravské metropole jezdit již sto. Naopak například v Mostě se rozhodli zůstat převážně u nafty. Městem sice jezdí 45 autobusů na propan butan, masivní přestavbu na zemní plyn ale vedení dopravního podniku zamítlo. Tvrdí, že není jasné, jaká vysoká bude cena zemního plynu v budoucnu.

Podstatně menší zájem však je o elektrobusy. Pravidelně jezdí v Ostravě, další dopravní podniky váhají. Se smíšenými výsledky skončilo testování malých autobusů s elektromotorem v Praze, u zkušebního provozu zůstalo také ve Zlíně, kde dopravní společnost nasadila klasický dvanáctimetrový autobus poháněný elektřinou.

Výhodu nižší spotřeby zatím stále převažuje krátká vzdálenost, kterou autobusy ujedou na jedno nabití. „Nevýhoda jsou akumulátory, které jsou drahé, a na základě jejich kapacity je jejich dojezd v současné době na úrovni kolem 120–150 kilometrů na jedno nabití,“ poukázal ředitel Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice Josef Kocháň. Elektrobusy zřejmě nevyjedou ani do Mariánských Lázní. Předchozí vedení města jimi sice chtělo nahradit tradiční trolejbusy, ve volbách však uspěli naopak zastánci trolejbusové dopravy.