Továrny odcházejí ze Slezska do Číny, protože nemají vodní kanál, tvrdí šéf asociace k propojení Dunaje a Odry

Skalický: Potřebujeme kanál Dunaj–Odra–Labe (zdroj: ČT24)

Kanál Dunaj–Odra–Labe pomůže českým firmám i české krajině, je o tom přesvědčený šéf Asociace D–O–L Jan Skalický. Vodní dílo podle něj připraví Českou republiku na sucho a zajistí obyvatelům vodní komfort. „Musíme něco takového začít stavět hned a nenajdeme lepší projekt,“ prohlásil Skalický v pořadu Události, komentáře.

Skalický je přesvědčený, že kanál Dunaj-Odra-Labe pomůže republice, která trpí suchem. „Nebude-li stát schopný připravit koridor, tak musí během jednotek let začít budovat něco jiného, co obyvatelstvu zabezpečí vodní komfort. Teď hned. Kanál v sobě spojuje energetiku, dopravu, hospodaření s vodou. Nenajdeme lepší projekt, který by to řešil,“ domnívá se Skalický.

Koridor Dunaj–Odra–Labe podle něj dokáže území ochránit před nedostatkem vody i před záplavami: „Stavět se bude po etapách. Můžeme začít třeba protipovodňovými opatřeními u Olomouce, Troubek, Kroměříže.“ Obec Troubky se stala symbolem ničivých povodní v roce 1997; mohutný příval z rozlité Bečvy tam doslova smetl na 150 rodinných domů, v jejich troskách zahynulo devět lidí.

Výstavba kanálu podle Skalického pomůže i průmyslovému Slezsku: „Je to jediná průmyslová oblast nad pět milionů obyvatel v Evropě, tedy včetně polské části, která nemá vodní cestu. Nedají se tam vyrábět nadrozměrné náklady, nedají se dopravovat. Proto je to oblast handicapovaná a proto odtamtud odchází fabriky do Číny.“ 

S tím ale nesouhlasí senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL). Studie proveditelnosti podle ní uvádí nepřesné informace, projekt by se žádnému soukromému investorovi nevyplatil a v boji se suchem nebude kanál efektivní.

„Olomoucký kraj, kudy má kanál vést, je můj region. Tím spíš bych přivítala, kdyby se rozvíjel. Máme ale informace, které říkají, že přínos kanálu je ve studii nadhodnocený. Ve studii navíc celá řada věcí chybí, třeba dopady na hydrogeologický systém, na drobné toky, sesuny území,“ upozornila senátorka.

Máme politickou podporu, tvrdí Skalický. Senátorka oponuje: Ne tak docela

Podle Skalického má kanál politickou podporu. „V Senátu seděl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) jako podporovatel. Projekt podporuje ministerstvo zemědělství. Studie proveditelnosti jasně uvádí, že celý koridor je po finanční stránce efektivní a po stránce životního prostředí realizovatelný,“ prohlásil Skalický.

Senátorka Seitlová upozornila, že politická podpora, o které Skalický mluví, není tak jednoznačná. „Nejsem si jistá, že to takhle v Senátu vyznělo. Ministerstvo financí tvrdí, že není přesvědčené a že se ta obrovská investice nejeví jako reálná. Ministerstvo životního prostředí mělo řadu námitek. Ministerstvo zemědělství bylo ve svých vyjádřeních opatrné,“ upřesnila.

Projekt, který dlouhodobě podporuje prezident Miloš Zeman, by podle studie proveditelnosti od ministerstva dopravy stál přes 585 miliard korun. „Já chápu, že pan Skalický ze soukromého sektoru chce kanál stavět, ale to jsou obrovské peníze a my musíme s veřejnými prostředky nakládat opatrně,“ dodala senátorka Seitlová.