Ostrava prodává Grossmannovu vilu. Život majitele zdobné stavby skončil bez příkras

3 minuty
Ostrava prodává Grossmannovu vilu
Zdroj: ČT24

Vedení Ostravy nabízí k prodeji architektonicky cennou vilu Na Zapadlém. Památkově chráněný objekt z první republiky chtělo zrekonstruovat a provozovat na vlastní náklady, záměr ale změnila nabídka soukromého investora. Dům ve stylu art deco sám pro sebe navrhl stavitel a architekt František Grossmann.

Běžně nepřístupná vila není dlouhodobě využívána. Patří do majetku města, zájem ze strany soukromého investora přišel v době, když už má Ostrava na opravu vily stavební povolení a dokončuje projektovou dokumentaci.

Peníze investora, podmínky města

Vilu se město snažilo prodat už několikrát, zatím marně. „Nastavili jsme podmínky, aby se mohl přihlásit kdokoliv, ale aby naplnil účel, který město chce,“ uvedla k možnému prodeji památky náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová (ANO). 

Až donedávna město chtělo vilu zrekonstruovat, otevřít veřejnosti pro kulturu a pro reprezentační účely. Pro budoucí zájemce nastavilo stejné požadavky. „Samozřejmě je pro nás podmínkou, aby případný investor měl zkušenosti s obnovou historických objektů, protože to není jednoduchá záležitost,“ dodává Bajgarová.

Žádost soukromého subjektu, který nyní projevil o vilu zájem, je podle ní obsahově podobná realizaci, o níž na vlastní náklady uvažovalo město. Pokud by se investor našel, měl by využít zpracované podklady města, které by odkoupil.

Očekává se, že rekonstrukci zahájí do tří měsíců od koupě a dokončí ji za tři a půl roku. Náklady na opravu město odhaduje na více než 112 milionů korun. Pokud se Ostravě investora najít nepodaří, vrátí se ke svému záměru a vilu chce opravit na své náklady.

Svědek doby, který potřebuje citlivý přístup

V době dokončení roku 1923 vzbuzovala stavba u veřejnosti velkou pozornost. Dnes zašlá sláva je pozůstatkem někdejší výstavnosti a honosnosti interiéru i exteriéru. Řadu prvků a materiálu se podařilo dochovat, přestože se vila nevyhnula zásahům – po válce sloužila například jako mateřská školka. 

„Původní okna, včetně dochovaného mechanismu otvírání. Dřevěné obklady stěn. Dveře, vitráže a keramické reliéfy. V tomto směru nemá tato vila v Ostravě obdoby,“ nepochybuje historik umění Martin Strakoš z Národního památkového ústavu. 

Upozorňuje, že vila si žádá citlivý přístup po stavební i restaurátorské stránce. Ať už sto let starou budovu zrekonstruuje soukromník, nebo město, musí do ní například vrátit vnitřní schodiště či si poradit s původní fasádou. „Vnitřně probarvená okrová omítka a do toho slída, která se leskne, a lesk se propojuje s romantickým nádechem domu,“ popisuje Strakoš fasádu, kterou na rozdíl od jiných podobných nezakryl polystyren nebo různé nátěry. 

Firma Grossmann & Fiala

Cenný příklad dekorativismu počátku dvacátých let minulého století má Ostrava díky architektovi a staviteli Františku Grossmannovi. Rodák ze slezské obce Pustějov založil po příchodu do Moravské Ostravy společnou firmu s Františkem Fialou. Grossmann byl v profesní dvojici prý tím technicky zdatnějším, Fiala zase tím invenčnějším. 

Ze společných realizací byli podepsáni pod sanatoriem na Hornopolní ulici nebo přestavbou dolu Zárubek. Po skončení první světové války skončila i společná firma Grossmann & Fiala a Grossmann projekty a realizace staveb dál prováděl jen pod svým jménem.

Honosné sídlo může stát i v Ostravě

Sám si také navrhl vlastní dům propojený s kanceláří. Zatímco úspěšní ostravští podnikatelé často bydleli v Brně nebo ve Vídni, Grossmann našel ideální místo pro – na tehdejší ostravské poměry – honosné sídlo na pozemku proti městskému hřbitovu.

obrázek
Zdroj: ČT24

„Na svou dobu je to sice poměrně konzervativní stavba, ale opravdu velice bohatě zdobená. Vevnitř byla celá řada vestavěného nábytku, schodišťová hala, látkové tapety a podobně,“ podotýká památkář Martin Strakoš. Dekorativnost je patrná i v exteriéru: arkády, věžička, vyhlídka na střeše, bazén s vodotryskem, zahrada chráněná plotem s popínavými růžemi.

Osudová krize

Grossmann zde bydlel se svou ženou, v menším křídle byl domov jeho bratra. Rodina se z domu těšila pouhých deset let. Život v krásném domě totiž kazily potíže v podnikání. Hospodářská krize dostala firmu do velkých finančních problémů, ještě násobených nátlakem věřitelů.

V roce 1933 Grossmann napsal svému bratrovi dopis na rozloučenou a on i jeho žena se situaci rozhodli vyřešit sebevraždou. „On zemřel, jeho manželka sice přežila, přesto byli dědicové v podstatě přinuceni dům prodat,“ dopověděl Grossmannův příběh Strakoš.

Vila, která se i s dobovými detaily dochovala až do současnosti, se ale může podle památkáře stát jedinečným svědkem stavební kultury počátku dvacátých let dvacátého století.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...