„Mám rád zvuky s emocí, třeba hrající si děti,“ přiznává český zvukař nominovaný na ceny Emmy

„Nejdůležitější je umět pomocí zvuku vyprávět příběhy,“ domnívá se zvukař Juraj Mravec. On sám je tímto způsobem vypráví mimo jiné v seriálu The Crown (Koruna) sledujícím osudy královny Alžběty II. Jako člen zvukařského týmu třetí řady byl nominován na americké televizní ceny Emmy. Prestižní sošku může získat v kategorii Nejlepší střih zvuku pro seriál nebo komedii v hrané televizní tvorbě.

Video Události, komentáře
video

Juraj Mravec: Zahraniční produkce od českých odlišuje péče o řemeslo

„Pro zvukaře, který pracuje u filmu nebo seriálu, je nejdůležitější umět vyprávět pomocí zvuku příběhy. Když neděláte zvuky jen ‚jako‘, ale tak, aby divákovi pomáhaly se orientovat, aby vytvářely napětí a případně dodávaly emoce, které v obraze samy o sobě nejsou, ale potřebujete je tam dostat,“ sdělil Mravec v Událostech, komentářích svou představu o mistrovi v oboru.

Zkušenosti začal po studiích na FAMU sbírat v postprodukčním filmovém studiu Soundsquare jako editor a mixér zvuku. Spolupracoval na oceňovaných tuzemských titulech Lidice, Alois Nebel či Tobruk. Za zvuk k pohádce Jana Svěráka Kuky se vrací obdržel Českého lva (spolu s Jakubem Čechem a Pavlem Rejholcem).  

Od roku 2011 pracuje převážně ve Velké Británii. Působí jako designér zvukových efektů pro londýnské Boom Studios. Podílel se například na dramatu Kód Enigmy a seriálech Black Sails, Peaky Blinders či Black Mirror. Pracoval i na zvuku úspěšné fantasy série Hra o trůny.

Zahraničí od Česka odlišuje péče o řemeslo 

Hlavní rozdíl mezi českými a zahraničními produkcemi se podle jeho postřehu odvíjí od rozpočtu a velikosti štábu. V cizině navíc tvůrci míří ke vzdálenějším cílům. „Zahraniční filmy se dělají už s výhledem na to, že půjdou do celého světa, a bojují o největší návštěvnost, takže se všechno dělá dokonale. A tato dokonalost začíná už od scénáře, často se stává, že se tále přepisujou. Možná i proto, že pro producenta je to nejlevnější část filmu,“ podotýká Mravec. 

Nemalou roli hraje i neustálé učení se a profesní postup od píky. „V zahraničí existuje něco, co jsem tady úplně neviděl, a to je péče o řemeslo,“ srovnává Mravec zkušenosti ze zvukařské branže.

„Mají zavedený systém, byť neformální, že začnete ve studiu pracovat jako ‚runner‘. Nosíte kafe, chodíte pro obědy, běháte s harddisky. A postupně se začnete zapojovat do procesu, i když nemůžete začít dělat sám, napřed vás někdo vede. Je to samozřejmě do určité míry nepříjemné a i depresivní, protože se třeba nedostanete vůbec do přímého kontaktu s režisérem, ale zároveň je to ohromná zkratka, protože nezkoumáte slepé uličky,“ upřesnil. 

Líbí se mi Lynch a zvuk při východu slunce

Jeho profesním přáním je podílet se na podobných filmech, jako jsou bondovky nebo snímky Christophera Nolana. Nabízejí totiž „fantastické možnosti pro zvuk“. „A jednu dobu jsem strašně chtěl pracovat na filmech Davida Lynche, ale to bylo v době, kdy jsem si neuměl představit, jak se k nim dostat, a mezitím Lynch přestal točit,“ připojuje Mravec i nesplnitelný sen.

V životě i při tvorbě se setkává se statisíci zvuků. „Když s sebou nesou emoci, která mě třeba i překvapí,“ opakuje, jaké z nich si rád poslechne. A uvádí příklad: „Teď jsem narazil na zvuk dětí, které si hrají na hřišti, výskají, a vše se odráží mezi domy. To je zvuk, který vás úplně naplní radostí. Anebo zvuk ptáčků při východu slunce. Člověk ho neumí popsat, ale podvědomě je naprogramovaný tak, že pozná, že je ráno, a ten zvuk se zdá jako všechen optimismus nového dne.“

Proti Star Treku 

Za seriál Koruna už obdržel spolu s kolegy cenu BAFTA (Britské filmové akademie), a to za druhou řadu. Jestli přidá sošku Emmy za třetí řadu, se dozví 20. září. Příběhu o královské rodině konkurují seriály Star Trek nebo Stranger Things. Z českých tvůrců se zatím podařilo v cenách Emmy uspět kameramanovi Petru Cikhartovi za natáčení soutěžní reality show The Amazing Race

Nejvíce nominací v letošním ročníku prestižních cen získali Strážci (Watchmen) inspirovaní komiksovou předlohou. Zvítězit mohou ve 26 kategoriích.  Druhý nejvyšší počet nominací, dvacet, si připsala komedie The Marvelous Mrs. Maisel (Úžasná paní Maiselová), 18 nominací má krimiseriál Ozark.