Snímek Nabarvené ptáče režiséra a scenáristy Václava Marhoula získal v pátek na festivalu v Benátkách od studentské poroty ocenění Film pro UNICEF (Cinema for UNICEF). Cena, která patří k nestatutárním oceněním vyhlašovaným během přehlídky, je určena filmu, který vyjadřuje boj za práva dětí. Příběh malého chlapce, který prochází hrůzami druhé světové války, může v sobotu večer získat i jednu z hlavních cen.
Nabarvené ptáče v Benátkách získalo cenu UNICEF od studentů. V sobotu se pokusí o Zlatého lva
„Někteří kritici skloňují neustále v mnoha pádech násilí a brutalitu. Naopak ten akcent je dán na to, že se jedná o humanitu a že důležitá je láska. A mě tak strašně potěšilo, že zrovna tito mladí lidé film takto pochopili. Děkuji a mám z toho obrovskou radost,“ reagoval na ocenění Marhoul.
Zlatého lva na 76. filmovém festivalu v Benátkách může získat jednadvacet snímků, mezi které patří i Nabarvené ptáče. Jeho tvůrce Marhoul ale s vítězstvím nepočítá.
„Jsem hluboce přesvědčen, že nevyhraje, to je nesmysl. A každou vteřinu a minutu přemýšlím, pro kolik lidí to bude zítra zklamání, protože mi sem chodí zprávy typu ˈvyhraj!ˈ. Nerad zklamávám lidi a jsem nerad obtěžkán takovou zodpovědností. Jsem zodpovědný člověk a tohle těžce nesu,“ svěřil se Marhoul.
Rozruch na projekci
Černobílý film vycházející z románu Jerzyho Kosińského viděli v předchozích dnech festivaloví diváci, porotci i recenzenti. Novinářská projekce způsobila rozruch, protože desítky lidí nevydržely drsné scény na plátně a opustily sál. Ta část, která na projekci vydržela, ale na závěr tleskala vstoje.
Podle některých ohlasů by tak případná výhra českého zástupce nebyla překvapením. Všechny ohlasy se víceméně shodují, že Marhoulovo drama je působivé především ve vyobrazení lidské krutosti, ale také díky umění kameramana Vladimíra Smutného.
„Mohu bez váhání prohlásit, že se jedná o monumentální dílo, a bylo mi ctí ho zhlédnout. Mohu ale také říct, že doufám, že už mi nikdy nezkříží cestu,“ shrnul své dojmy recenzent britského Guardianu Xan Brooks. Nabarvenému ptáčeti, jež popsal jako vizuálně nádherný fantasmagorický horor, udělil ve svém hodnocení pět hvězdiček z pěti. Také podle týdeníku Variety přemíru utrpení a sadismu zmírňuje krása toho, jak jsou znázorněny.
Filmová adaptace Nabarveného ptáčete nemá být podle Marhoula válečným snímkem ani výpovědí o holocaustu, ale příběhem o setkání osamoceného dítěte s krutostí a násilím. „Je to film, kde se musí přemýšlet, klást si otázky a hledat odpovědi musí každý sám,“ uvažuje režisér. Snímek vznikl v koprodukci České televize.
Hlavní ocenění, Zlatého lva, se zatím podařilo získat jedinému titulu od českého režiséra – v roce 1947 dramatu z dělnického prostředí Siréna od Karla Steklého. Naději měla naposledy komedie Život a neobyčejná dobrodružství vojáka Ivana Čonkina v režii Jiřího Menzela.
Sh_t Happens
Nabarvené ptáče ale není jediná česká stopa na festivalu. Do výběru krátkých filmů na benátské přehlídce se poprvé dostal zástupce české kinematografie. Animovaný snímek dvou slovenských studentů pražské FAMU Michaely Mihályiové a Davida Štumpfa nese název Sh_t Happens podle anglického výrazu pro nešťastné náhody.
Premiéru má v pátek v soutěžní sekci Horizonty, do které se letos hlásilo na patnáct set titulů, pozvání do Benátek jich dostalo pouze dvanáct. Sekce se soustředí na novátorské postupy. „Vystřídali jsme pět odlišných vizuálních principů, než jsme došli do toho finálního, takže pro nás to bylo hlavně hledání vizuálního projevu,“ popisuje David Štumpf práci na filmu.
Českou kinematografii na 76. ročníku festivalu zastupuje také digitálně restaurovaný snímek Extase režiséra Gustava Machatého, která se do Benátek vrátila 85 let poté, co tu její promítání vyvolalo skandál.