Vojtěch Dyk diriguje jako Josef Mysliveček, na rozdíl od Amadea naživo

Il Boemo neboli „Čech“ přezdívali v Itálii skladateli Josefu Myslivečkovi a stejně se jmenuje i historický hudební film, který o něm natáčí podle svého scénáře Petr Václav. První klapka padla v těchto dnech právě v Itálii. Operního komponistu, který se v této zemi v druhé polovině osmnáctého století proslavil a kde také pozapomenutý zemřel, hraje Vojtěch Dyk.

Film Petra Václava (autora českými kritiky oceněných filmů Marian, Cesta ven a Nikdy nejsme sami) má zachytit zhruba patnáct let Josefa Myslivečka: od příchodu českého chlapce z mlynářské rodiny do velké světa opery až po neslavný konec syfilitika. 

„Zajímá nás, jakým způsobem dokáže cizinec uspět v nesmírně konkurenčním prostředí. Sledujeme ho i na vrcholu slávy, kdy zpívá s největšími hvězdami v nejznámějších operních divadlech. A vidíme ho i v době, kdy skládá možná nejkrásnější hudbu, v době, kdy už je ale na tom fyzicky velmi špatně a dostává se i do nelibosti mocných tehdejší doby,“ shrnuje producent Jan Macola.

Strach i okouzlení

Natáčení začalo náročnými operními scénami. První záběry vznikají v Teatro Sociale v italském městě Como. Historická stavba prý odpovídá neapolské scéně San Carlo, jež byla v osmnáctém století Mekkou operních autorů tehdejšího světa a kde byl Mysliveček na vrcholu nejhranějším skladatelem. 

Nyní v něm Myslivečkovy árie a skladby hraje orchestr Collegium 1704. Soubor zaměřující se na interpretaci staré hudby mimo jiné před sedmi lety nastudoval v Národním divadle Myslivečkovu operu Olimpiade.

Rozhovor s producentem Janem Macolou (zdroj: ČT24)

Režisér Petr Václav o jejím vzniku a jejím autorovi natočil tehdy dokument Zpověď zapomenutého. Hraný historický film ale vnímá jako jinou zkušenost. „Pro nás všechny dohromady se jedná o něco nového, o žánr, na kterém jsme ještě nikdy nepracovali, což v nás vyvolává pocit okouzlení i strachu z tak veliké zodpovědnosti,“ podotýká. Přípravy filmu zabraly deset let.

Výměna filmového Myslivečka

Pro roli Josefa Myslivečka původně tvůrci vybrali ruského herce Jegora Koreškova. „Bohužel jsme byli z produkčních důvodů nuceni posunout část natáčení a nové termíny neodpovídaly jeho časovým možnostem,“ vysvětluje Jan Macola, proč filmaři museli hlavní postavu nakonec přeobsadit. Volba padla na Vojtěcha Dyka. „Hledali jsme dobrého herce a zároveň i muzikanta,“ doplnil Macola. 

Kromě Dyka a Collegia 1704 se do prvních dní natáčení zapojili i italská herečka Barbara Ronchiová, které propůjčila hlas operní pěvkyně Simona Šaturová, herec Lino Musella a operní pěvci, jako je Phillipe Jaroussky, Emöke Baráth, Raffaella Milanesiová, Juan Sancho nebo Krystian Adam. Z českých herců počítá Václav s obsazením Karla Rodena či Zdeňka Godly.

Il Boemo není Amadeus

Příběh o Josefu Myslivečkovi svádí ke srovnání s jinými slavnými hudebními filmy ze stejného historického období: například Farinellim inspirovaném životem proslulého kastráta nebo oscarového Amadea od Miloše Formana, o němž Petr Václav přiznává, že je jednou z jeho inspirací. Navíc postava Mozarta nebude chybět ani v chystané novince, geniální skladatel totiž o generaci staršího českého kolegu obdivoval.

Natáčení filmu Il Boemo
Zdroj: Jarmila Štuková/Mimesis Film

Podle producenta Macoly se i ve snímku Il Boemo divákovi dostane dobové atmosféry a krásných kostýmů, navíc ho ale překvapí vysoká úroveň hudebních pasáží. „Nahráváme živě, s orchestrem i zpěváky, ačkoliv nás to zatěžuje produkčně. Myslím, že to je rozdíl od těchto filmů. Vidíme hudebníky, kteří skutečně naživo hrají, a vidíme Vojtu Dyka, který skutečně naživo diriguje,“ upozorňuje. 

Hraný příběh o životě Josefa Myslivečka budou tvůrci natáčet – především v Itálii – do letošního září. Dokončení se předpokládá následující jaro. Na snímku se jako koproducent podílí Česká televize.