Recenze: Zrodila se staronová hvězda. Civilní Lady Gaga prozařuje předělávku hudebního filmu

Drama Zrodila se hvězda jde do kin s příslibem hned několika výjimečných aspektů. Lesk snímku dodává populární zpěvačka Lady Gaga, která se poprvé objevuje v hlavní roli celovečerního filmu. Jde také o režijní debut herce Bradleyho Coopera, kterého proslavila Pařba ve Vegas a její pokračování. A pozornost budí i to, jak se dokázal vymezit vůči stejnojmennému filmu ze sedmdesátých let. I když Cooper ve své nové funkci nepohořel, vlastní režijní jazyk také nenašel.

Jackson Maine je úspěšný countryový zpěvák. Se slávou se sžil, ale sám se sebou úplně být neumí, a tak spoléhá na alkohol a prášky, že mu život osladí. Touha po drinku ho zavede do baru, kde vystupuje Ally. Pro ni je zpěv spíš koníček, ale talentovaná dívka Jacksona uhrane a ten se rozhodne vytáhnout ji na výsluní. Přestože se Ally brání, nakonec s ním vystoupí na koncertu. Rodí se tu slibná kariéra i milostný vztah. Obojí ale může skončit tak rychle, jak začalo.

Bradley Cooper dospěl po letech k rozhodnutí, že hraní není vše, a tak se pustil do režie vlastního filmu. Což mu zároveň nebránilo v tom, aby tak jako mnoho jeho hereckých kolegů před ním, kteří převzali dohled nad natáčením, obsadil sám sebe do hlavní role. Zaslouží gratulaci, dvojjedinou pozici (ponechme stranou ještě jeho podíl na scénáři a produkci) ustál slušně.

Nejenže stvořil dílo, které je trochu výpovědí o showbyznysu a trochu libozvučným hudebním kouskem, ale ještě předvedl uhrančivý herecký výkon. Potvrdil, že není komediantem, kterého proslavila před devíti lety Pařba ve Vegas, ale je i schopným emocionálním chameleonem. Není to ale tak překvapivé, když zohledníme hned tři oscarové nominace. Je však patrné, že v minulosti nešlo jen o zásluhu schopného vedení.

Hvězda pro (skoro) každou generaci

Těžko říct, jestli si ulehčil práci, když si pro svůj debut zvolil látku, která není vůbec originální, nebo ztížil tím, že je to materiál zásadním způsobem opřený o pěvecké výkony. Úplně první snímek nazvaný Zrodila se hvězda vznikl v roce 1937, tehdy ještě umístěný do hollywoodského prostředí, další přišel o generaci později s Jamesem Masonem a Judy Garlandovou. Dosud poslední reinkarnací příběhu o cestě ke slávě byla verze z roku 1976, kde ústřední hudební duo ztvárnili Kris Kristofferson a Barbra Streisandová.

Důležitým rozhodnutím pro novodobou verzi bylo obsazení role zpěvačky Ally hvězdou showbyznysu, která vystupuje pod jménem Lady Gaga. De facto navazuje na Streisandovou. Společné mají nejen to, že v době vzniku svého filmu se už obě počítaly mezi zavedené ikony (takže se vlastně nekonalo a nekoná zrození hvězdy), obě také nejsou prvoplánové krasavice. Nový film dokonce zesiluje téma krásy podmiňující úspěch ve světě zábavy, když opakovaně naráží na výrazný nos zpěvačky.

Pro Lady Gaga tak je tento film ryze osobní záležitostí, v minulosti sama přiznala, že se v branži setkávala s tím, že nevypadá dokonale. Zpětně to mohou dosvědčit její první úspěšné videoklipy jako Poker Face či Bad Romance, v nichž hojně využívala výrazný make-up nebo masky. V pozdějších klipech už svou tvář tolik neskrývala, přece jenom je ale v případě Zrodila se hvězda skoro k nepoznání.

Film ji demaskuje a tím umožňuje, aby předvedla, že je i velmi schopnou herečkou, která nepotřebuje odvádět pozornost. Z přirozenosti těží sílu i půvab, který žádné líčidlo nedokáže napodobit.

Zpěv bez pozlátka

Zároveň se tak film může plně soustředit na pěvecké výkony, v nichž se snaží i Cooper, byť představuje jinou ligu než Lady Gaga. Snímek je oslavou hlasu jako takového a je tak paradoxně kritický k tomu, když pozornost odvádí spektákl, což je věc vlastní většině popové produkce včetně excentrických vystoupení Lady Gaga.

Když ve filmu skutečně jde o zpěv a význam slov, kamera je nemilosrdně upnutá na zpěváky a jejich výraz. Cooper jako režisér neuhýbá často pohledem k publiku nebo členům kapely, nesnaží se hudební projev načechrat celkovými záběry nebo epileptickým střihem. Nechává slova a barvu hlasu vyznít a tím je v hudebních momentech velmi působivý. Když ale Ally ve filmu začne koketovat s rostoucí slávou a začne dělat hudbu křičící prázdná klišé a sázející na pozlátko, kamera začne uhýbat a věnuje se víc šponovanému napětí, které se odehrává mimo jeviště.

Milostný příběh, který stojí v začátku a který hodně těží z bezprostřední souhry mezi Cooperem a Lady Gaga, se totiž čím dál víc mění v drama, jak se projevuje nesoulad mezi ústřední dvojicí a hlavně Jacksonova závislost na alkoholu. Nutno přitom této nové verzi filmu Zrodila se hvězda přiznat zásluhy na tom, že oproti třeba snímku se Streisandovou nejsou problémy s alkoholem a nezodpovědné chování hlavní mužské postavy samoúčelné, ale získávají kořeny a stávají se pochopitelnějšími. Tím pádem je srozumitelnější i to, proč si problémový zpěvák udržuje lásku nadané zpěvačky.

I tak však film stále vyznívá jako standardní vztahové drama, které navzdory povedenému soundtracku i skvělému castingu nepřináší až tolik změn oproti svému příbuznému ze sedmdesátých let. Sice si drží rytmus, i když má skoro 140 minut, ale Cooper šetří s nápady, které by ze „zrodu hvězdy“ učinily výjimečný zážitek. Berme to jako úspěšnou rozcvičku, zazářit může třeba příště.