Vlastně nic. Československé konceptuální umění začíná v Brně

Téměř tisíc děl pětašedesáti československých autorů přibližuje konceptuální umění sedmdesátých let. Díla Dalibora Chatrného, Milana Knížáka nebo slovenského výtvarníka Dezidéra Tótha na výstavu shromáždila brněnská Fait Gallery.

Video Události v kultuře
video

Fait Gallery se vrací ke konceptuálnímu umění 70. let

Právě na začátku sedmdesátých let konceptuální umění na československou výtvarnou scénu nastoupilo. Důraz se přesunul od estetických a materiálových kvalit díla k jeho sociálnímu, osobnímu nebo historickému kontextu. 

Vystavená díla pochází od různých autorů, přesto se v nich dají vystopovat společné tendence. Českoslovenští konceptuální umělci se v průběhu sedmdesátých let navštěvovali a vzájemně se inspirovali.

„Konceptuální umění pro mě znamenalo ohromné osvobození. K tomu, aby člověk udělal nějaké dílo, nepotřebuje vlastně nic.“ 

Jiří Kovanda

výtvarník

Vystavovat svá díla ale kvůli politickému režimu veřejně nemohli. Odmítal vše, co nepodporovalo oficiální umělecký směr – socialistický realismus. Autoři proto vytvářeli takové umělecké kousky, které se vešly do obálek, aby je mohli poslat na výstavy do zahraničí – nebo svým známým. „Vybraným přátelům jsem zasílal malou obálku, ve které byla kartička se slovem ‚oblak‘. Moje bytí jako součást něčeho, co plyne, což jsou oblaky,“ vzpomíná Dezider Tóth.

Z výstavy ČS koncept 70. let
Zdroj: ČTK
Autor: Václav Šálek

Výstava tematicky reflektuje tehdejší vnímání přírodního prostředí, využívání kartografie nebo partitur. „Rozdělena je na deset kategorií, prezentují se v nich jak čeští, tak slovenští autoři,“ upřesnila kurátorka Jana Písaříková. „Město Brno je jedno z míst, kde byla konceptuální tendence v sedmdesátých letech silně zastoupena,“ připomněla. Ke konceptuálnímu umění tehdejší doby se návštěvníci Fait Gallery mohou vracet do 13. ledna.