Recenze: Potwory jsou pro silný žaludek

Reportáž: Potwory z Varšavy v A studio Rubín (zdroj: ČT24)

Režisérka Ewa Zembok upravila pro pražské A studio Rubín román polské aktivistky a feministky Sylwie Chutnik. V dramatizaci knihy Potwory šla po stopách komiksovosti postav i krátkých dramatických situací. Stejnojmenná inscenace má ohromnou sílu, ne každý divák ji unese, jde totiž o nemilosrdný krvák.

Scénář spojuje několik inspiračních zdrojů, samotný literární podklad, prvky moderních městských pověstí a režisérčinu osobní zkušenost s Varšavou. „Mám Varšavu strašně ráda. Jsem sice z Katovic, ale půlku rodiny mám ve Varšavě, znám ji od dětství. Je specifická, na první pohled nesympatická, když si ale uděláte čas, projdete ulicemi a vejdete dovnitř, tak odhalíte její druhé já,“ inspiruje k hlubšímu poznání polské metropole spoluzakladatelka sociálně a politicky angažovaného Divadla X10 Ewa Zembok.

Brutální superhrdinky

Čtyři neohrožené Varšavanky (Halina, Celina, Bronka a Stefa) ze čtvrti Mokotov se rozhodnou vzít spravedlnost do vlastních rukou. Energie a odhodlání z nich přímo čiší, dívčí gang se neštítí žádné bitky ani vraždy. Syrový den přechází v nebezpečnou noc a záludné mstitelky likvidují náhodné muže. Každá si nese tragický úděl. Těhotné Halině zabili manžela, Celina chodí s nepravými, Bronka onemocněla rakovinou prsu, Stefa trpí domácím násilím.

Varšavu nahlížíme prostředím sídliště, hřbitova, heren a barů. Vizuál velkoměsta se mísí s jazykem ulice a lidí na okraji. Místy znějí charakteristické řečové znaky polštiny, děj prolíná reprodukovaná nebo živá rapová hudba (zde se skvěle uplatní hudebnice Bio Masha z dua Debbi Love). „Žena by na život neměla reagovat moc hystericky,“ tvrdí jedna z aktérek. Záře neonů kontrastuje s odpadky, alkoholem, bezdomovectvím. Snadnou se zdá být cesta do pekel, která svým klientům zdánlivě nabízí pobyt all inclusive.

Ad absurdum

Výprava (Bio Masha) pracuje s autenticitou nashromážděného harampádí, zároveň vtipně využívá nový nábytek (bílá knihovna se čtvercovými policemi). Objekt připomene jak výškový panelový dům s množstvím bytů, tak hřbitovní zeď s okny urnových míst. Rekvizity ilustrují drama ad absurdum, viz nekonečný řetěz igelitových „střev“, vytažených z Halinina z břicha. Kdo má slabší žaludek, ať se nedívá, jak dotyčná s chutí olizuje vlastní krev.

Bio Masha, Dana Marková
Zdroj: Patrik Borecký/A studio Rubín

Agresi odlehčuje humor, přesvědčivá vulgarita neuráží. Figury spojuje nenávist, násilnický odboj zapojí i starší generaci. Všechny potřebné postavy v něm hrají Bio Masha, Dana Marková a Tomáš Dianiška. Herecky zaujme více dámská sekce.

Gendrový komiks o spáse pomstou lze vidět v této divadelní sezoně ještě v červnových reprízách.