Nevěsta valašsky vypráví o znásilňování žen i půdy

Nevěsta valašsky vypráví o znásilňování žen i půdy (zdroj: ČT24)

Bolestné osudy valašských „nevěst“ zachycuje divadelní hra Martina Františáka, která se v provedení souboru Masopust představila na jevišti pražského Divadla Komedie. Nastudoval ji mladý režisér Jan Holec, jehož inscenace uvádí studio Švandova divadla, pražský Disk, A studio Rubín či Malé divadlo v Českých Budějovicích. Hlavní role inscenace Nevěsta ztvárnily Ivana Uhlířová a Natália Drabiščáková.

Hra Nevěsta balancuje na hranici skutečnosti a snu. Nechává minulost dvou žen, matky s dcerou, které v padesátých letech minulého století přišly do valašské vesnice, prostupovat do současnosti. V ní starosta spolu s ostatními muži vyklízí jejich dům, aby tu zřídili myslivnu.

Tření dvou světů odkrývá skutečné vztahy. „Byly to vlastně nevěstky, i když se jim říkaly nevěsty, neboť se po druhé světové válce živily tím, že se samy prodávaly, prodávaly své tělo a chlapi jim za to přinášeli jeden petrolej, jeden opravil střechu,“ vysvětluje režisér Jan Holec.

Plakát představení Nevěsta
Zdroj: Masopust/Filip Šach a Monsters.cz

Vykořeněnost, která se projevuje ve vztahu k půdě i mezi lidmi, se dědí, stejně jako pokrytectví, z generace na generaci. „V současnosti vidíme důsledky právě tohoto vykořenění, rabování a znásilňování. Znásilňování domů, půdy i vzájemných vztahů,“ pokračuje Jan Holec.

Deníky ze staré půdy

Drama bylo inspirováno deníky, které autor nalezl na staré půdě. Pro zachování autenticity je napsáno ve valašském nářečí. Hlavní postavy matky a dcery hrají Ivana Uhlířová a Natália Drabiščáková, v dalších rolích se objeví Diana Toniková, Jiří Štrébl, Radovan Klučka, Richard Fiala nebo Lukáš Příkazký. První repríza se koná 24. května.

Podle dramaturgyně Terezy Marečkové inscenace Nevěsta navazuje na programovou linii souboru vinoucí se od Topolova Konce masopustu, přes hru Lenky Lagronové Čupakabra a další dramatické texty, které zachycují společenství vesnice jako obraz světa.

Souběžně s Nevěstou členové Masopustu připravují představení Deník zloděje, propojení deníků Jeana Geneta s básnickou skladbou Bedřicha Bridela. V režii Jana Nebeského a s hudbou Martina Dohnala bude sólem pro Miloslava Königa. Premiéra se uskuteční 12. května.

Divadelní společnost Masopust existuje od roku 2008. Během rekonstrukce Divadla Na zábradlí, kde její členové hráli v Eliadově knihovně, a po dočasném hostování v holešovickém Studiu Hrdinů se letos v únoru s herci Divadla Na zábradlí přestěhovala do Divadla Komedie.