Národní galerie sklízí "něco dobrého" ze současného umění

Umělce a proroky ve Veletržním paláci pomalu střídají nové výstavní projekty. Hlavní sídlo Národní galerie opět otevírá najednou hned několik výstav pro jednu sezonu. Podzimní šestice zahrnuje především sklizeň ze současného výtvarného umění.

Finalisté pětadvacátého ročníku Ceny Jindřicha Chalupeckého, určené pro výtvarné umělce do 35 let, se aktuálně představují v Brně. Pražská Národní galerie ke čtvrtstoletí ocenění doplnila výstavu Silver Lining. Nemá být tradiční skupinovou přehlídkou, ale spíš „asambláží fragmentů v duchu site-specific“. Připomene díla Vladimíra Kokolii, Františka Skály, Petra Nikla, Michala Pěchoučka či Kateřiny Šedé.

 „Výstava Silver Lining není ani pamětní sbírkou, ani síní slávy. Nabízí moment sebereflexe, anatomický průřez institucionálním fenoménem. Osciluje mezi úspěchem a neúspěchem, hrdinstvím a slabostí. Každé z děl je performativním gestem – částicí, která přispívá k mikrokosmu kontinuity i přeryvů v historii umění. Díla ztracená v galaxii výstavy usilují o vlastní autonomii a nechávají zaznít mimořádný subjektivní hlas,“ uvedl kurátor výstavy Adam Budak.

Potřetí se ve Veletržním paláci otevírá Prostor pro pohyblivý obraz. Tentokrát se zaměřuje na médium dokumentu v současném vizuálním umění. Těžištěm aktuální expozice s podtitulem The Owl's Legacy and Its Discontents je dílo Inner Time of Television z roku 2010. Název odkazuje na projekt, v němž The Otolith Group a francouzský filmař Chris Marker „předělávají“ televizní cyklus z roku 1989 o kultuře antického Řecka.

Z výstavy Prostor pro pohyblivý obraz: dokument
Zdroj: Národní galerie v Praze

Třetí kapitola Prostoru pro pohyblivý obraz navazuje na téma letošního Fotograf Festivalu. Tématem přehlídky, zahájené spolu s podzimní sezonou ve Veletržním paláci, je právě médium dokumentu. Přiblíží například výstavní zamyšlení rakouských umělců nad tím, jak nově definovat dokumentární fotografii, z tuzemské tvorby porovná pod názvem Dokumentární podoby fotografie české společnosti snímky renomovaných autorů, jakými jsou Karel Cudlín či Bohdan Holomíček, s nastupující mladou generací fotografů.

Na uměleckou budoucnost se zaměřuje, už třináct let, i projekt StartPoint. Kurátoři vybrali z 34 uměleckých škol z 18 evropských zemí vždy jednu práci - ať už klasickou malbu, sochu, fotografii či multimediální instalaci a video. Prezentovány jsou na webových stránkách, dvacet nejvýraznějších umělců pak představuje finální výstava v Národní galerii, spojená s vyhlášením vítěze. 

StartPoint ve Veletržním paláci (zdroj: ČT24)

Záměrem projektu Introducing je představit veřejnosti nastávající českou uměleckou generaci. Na podzim do Česka vůbec poprvé doveze tvorbu Renauda Jereze, francouzského umělce žijícího v Berlíně. Instalace Presidential Lounge zahrnuje jeho nové práce - od figurativních soch a objektů přes obrazy až po texty. V Praze Jerez, odtud i název, pracuje s prostorem prezidentského salonku Veletržního paláce, který byl v 80. letech minulého století architekty navržen jako „místo pro státníky“.

Instalace Renauda Jereze v New Yorku (2015)
Zdroj: Národní galerie v Praze

Novinkou pro podzimní sezonu je Prostor pro poezii. Nový projekt zahájí performativní čtení slovenského umělce Borise Ondreičky a přednáška italského filozofa Franca 'Bifo' Berardiho na téma Omezení jazyka a nadbytek.

Podzimní sezona v Národní galerii (zdroj: ČT24)
  • Silver Lining - 25. výročí Ceny Jindřicha Chalupeckého (od 30. září 2015 do 17. ledna 2016).
  • Introducing: Renaud Jerez - Presidential Lounge (30. září 2015 – 3. ledna 2016)
  • Prostor pro pohyblivý obraz: dokument (30. září 2015 – 3. ledna 2016)
    Prostor pro poezii (30. září 2015 – 3. ledna 2016)
  • Festival Fotograf (29. 9. 2015 - 18. 10. 2015)
  • StartPoint - finální výstava (30. 9. 2015 - 1. 11. 2015)