Recenze: Výchova Kašpara Hausera v Čechách

Divadlo na Vinohradech uvedlo jako svou první premiéru sezony hru Jana Vedrala Kašpar H. (Dítě Evropy) v titulní roli s Lukášem Příkazkým a v režii Natálie Deákové. Groteskně stylizovaná inscenace má literární předobraz v díle německého spisovatele Jakoba Wassermanna, jenž svůj román Kašpar Hauser napsal podle skutečné události.

Muž, do té doby žijící v podzemním úkrytu izolován od okolí, se nečekaně coby šestnáctiletý objeví v ulicích města. Je zkroucený, špatně mluví, neví, jak se o sebe postarat. Výchozí situace historické detektivky s sebou nese vzrušivý element civilizací nedotčeného jedince, na kterého se dá různě pohlížet a s nímž mohou jeho údajní dobrodinci snadno manipulovat. „Nemůžu fasovat komisárek pro někoho, koho nemám v papírech,“ říká starosta Pavel Rímský, nechtěného občanského přírůstku v podobě bláznivého Kašpara se obává.

Titul je skvělou hereckou příležitostí pro talentovaného absolventa brněnské konzervatoře a pražské DAMU Lukáše Příkazkého, kterého budou diváci znát také z A studia Rubín a ti televizní pak ze seriálů Neviditelní, Čtvrtá hvězda nebo Okresní přebor. Lukáš patří mezi interprety, jejichž ego neválcuje blízké okolí a snadno umožní hledišti předat uvěřitelné nuance lidské psychiky. K postavě hledače rodinného původu se hodí i hercův chlapecký typ.

Kašpar H. (Dítě Evropy)
Zdroj: Viktor Kronbauer/Divadlo na Vinohradech

Soudní rada Anselm von Feuerbach (ve hře ho představuje Luboš Veselý) případ Kašpara Hausera kdysi označil jako „zločin spáchaný na lidské duši“ a s jako takovým výklad příběhu nakládá. Autor sympaticky neřeší doslovný konec hry, prostor dostává divákova fantazie či tužba. Hledání vlastní identity a „svých lidí“ řetězí události napříč stoletími, vše přirozeně funguje v řemeslně dobře vystavěném přiměřeně verbalizovaném kusu.

Výrazově nadsazené dobové kostýmy pastelových barev jsou dílem Andrijany Trpković, působivou scénu vzhledu strašidelného zámku navrhl Lukáš Kuchinka. Pouťovým výjevům slouží kratší sekvence obrazů s herci na točně, pojezdy vzbuzují dojem kolotoče soukromých dějin. Panoptikální zážitky podporujemoderní scénická hudba Jakuba Kudláče, živý orchestr zahrnuje klávesy, bicí i pilu. Muzika je skvělá, kondenzovaná v přidělených místech, mohlo by jí být klidně více.

Domyslíme i české reálie

Divácky atraktivní party odvážného barona a homosexuálního lorda ztvárňují Svatopluk Skopal a Jan Šťastný, životem omrzelou velkovévodkyni Stefanii Andrea Elsnerová. Představení plné mazaných figur zprostředkuje soudobé aktualizace vztahů ve společnosti, snadno domyslíme i české reálie. V kontrastu k nim se v některých místech objeví až surrealistický vzhled scén, jako v případě Kašparovy očisty a ochrany před hrozbou moru.
Kompozici obohacují také hypnotická seance nebo stínové divadlo - jednoduchý a efektní vizuální prostředek, zde k vyjádření zabijáckých praktik místních obyvatel.

Kašpar H. (Dítě Evropy)
Zdroj: Viktor Kronbauer/Divadlo na Vinohradech

Temným strunám dávného příběhu nalezence Kašpara H. můžou diváci v Divadle na Vinohradech naslouchat v nejbližších reprízách 18. nebo 24. září od 19:00.