Smetanovské dny na italský způsob

Plzeň - Na netradiční dramaturgii kombinující klasickou hudbu i hudební experimenty, divadlo, tanec, film či lidový masopust v ulicích vsadili i letos organizátoři 31. ročníku největšího plzeňského hudebního festivalu. Smetanovské dny, tentokráte s podtitulem Naše Itálie, začnou 6. února. Na programu bude unikátní koncert pro čtyři harfy, průřez italskou hudbou v podání akordeonu a houslí a vystoupení finské rockové violoncellové kapely Apocalyptica. Unikátní bude i hamletovská trilogie Elsinor Divadelního spolku Kašpar.

Ústřední motiv Naše Itálie nabídne zahajovací koncert Krásy slunné Itálie, který je průřezem italské hudby od raného baroka po romantismus. Součástí Smetanovských dnů je mezioborové sympozium o Itálii v české kultuře 19. století a netradiční, energický a precizní taneční duet Barokní tělo odhaleno. Motiv Itálie se objeví také v klavírním vyprávění o životě Ference Liszta v podání Pavla Chaloupky, v sérii filmů a na výstavách.

Nosným tématem festivalu je každoročně pocta Bedřichu Smetanovi. Letos v této sekci vystoupí Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK v pořadu Smetana & Dvořák Gala. Zážitek slibují pořadatelé i při koncertu pro čtyři harfy v hudbě pozdního romantismu a jazzu. Plzeňská filharmonie se sólisty připravuje program Gala Opera: Dvořák - Smetana - Verdi.

Velký prostor dostane letos violoncello. Zazní v programu 2 Cellos Tour sourozenců Františka a Anny Brikciusových, Vít Petrášek v pořadu nazvaném Ecce Cello nabídne cestu napříč různými žánry. Cello v netradiční roli rockového nástroje se představí při koncertu finské kapely Apocalyptica, která přiveze své nejnovější, sedmé album 7th Symphony.

Hudební nabídku festivalu doplňuje divadlo - hamletovská trilogie Elsinor v podání spolku Kašpar. Trilogie zahrnuje vedle Hamleta komedii Toma Stopparda s názvem Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi a příběh Claudius a Gertruda, který napsal principál Kašparu Jakub Špalek a Jiří Stránský. Zachycuje dvouměsíční dobu před dějem samotného Hamleta.

Loňské Smetanovské dny navštívilo přes 4 100 diváků, vrcholem bylo Verdiho Requiem. Festival vznikl v roce 1981 původně jako vědecké sympozium zaměřené na odborná témata z období 19. století. Postupně se k němu přidal hudební a doprovodný program, který se v posledních letech rozrostl a nabízí prolínání žánrů.