Poté, co v polovině srpna skončí ve Škodě Auto celozávodní dovolená, zůstanou zaměstnanci doma ještě týden, uvedl týdeník Škodovácký odborář. V Mladé Boleslavi a Kvasinách se vrátí do práce 23. srpna, ve Vrchlabí o čtyři dny dříve. Automobilka se potýká s nedostatkem čipů.
Kvůli nedostatku čipů zůstanou zaměstnanci Škody Auto doma i po celozávodní dovolené
Škoda Auto nyní odstavuje výroby před celozávodní dovolenou, která měla být v prvních dvou srpnových týdnech. Ve většině provozů odstavili výrobu ve středu, v některých tak učiní ve čtvrtek. Opět ho obnoví nejdříve za tři týdny.
„Nejen, že se k původně naplánované hromadné dovolené ve 31. a 32. kalendářním týdnu připojila odstávka výroby před dovolenou, tedy ve čtvrtek 29. a v pátek 30. července, ale situace s nedostatkem čipů a dalších komponentů se zhoršila natolik, že se výroba vozů nerozjede ani ve 33. kalendářním týdnu, tedy v týdnu po hromadné dovolené,“ uvedly odbory.
Zaměstnanci v Mladé Boleslavi a v Kvasinách se do práce začnou vracet až od noční směny na pondělí 23. srpna, jen ve Vrchlabí již v noci na čtvrtek 19. srpna.
V týdnu, kdy budou doma po celozávodní dovolené, budou zaměstnanci dostávat 85 procent své průměrné mzdy, do ní se ale podle odborářského týdeníku započítá například i mimořádný roční bonus, takže by měli dostat více peněz, než kolik by si vydělali během běžné práce.
Automobilka výrobu omezovala kvůli nedostatku čipů již koncem června. Přerušila se práce v části provozů v Mladé Boleslavi, kvasinský závod byl zavřený úplně.
Během celozávodní dovolené budou v práci zaměstnanci z oblastí údržby, někteří strážní na branách, část pracovníků Aramarku, který zajišťuje stravování, mnozí administrativní pracovníci či zaměstnanci v Česaně.
Podle analytiků by mohl nedostatek čipů v autoprůmyslu skončit ještě letos
Škoda může doufat, že se situace s čipy zlepší ještě letos. Analytici očekávají, že jejich dodávky do autoprůmyslu narostou díky tomu, že část výroby, kterou nedokázali uspokojit výrobci z Tchaj-wanu, převezme Čína. V jiných odvětvích ale zřejmě budou mikročipy chybět i v příštím roce.
Hlavní ekonomka finanční společnosti ING pro Čínu Iris Pangová upozornila, že tchajwanští výrobci polovodičů po narušení produkce na domácím trhu, zvláště kvůli výpadkům elektřiny a koronavirovým omezením, které zasáhly i přístavy v zemi, zvýšili výrobu v Číně, kde již vznikly velké továrny.
„Tchajwanské polovodičové společnosti přizpůsobují výrobu čipům pro auta, takže nedostatek těchto komponent by se mohl vyřešit do několika týdnů. Problém s nedostatkem čipů u ostatní elektroniky ale přetrvává,“ upřesnila. Očekává, že se to projeví ve výrobě chytrých mobilních telefonů.
Německé Centrum pro automobilový výzkum (CAR) odhadlo, že letos kvůli nedostatku čipů nebude vyrobeno 5,2 milionu osobních aut. Podle CAR bude automobilové odvětví s tímto problémem bojovat až do roku 2023 a celkově bude výpadek výroby kvůli nedostatku čipů mezi roky 2021 a 2023 činit 8,1 milionu vozů, upozornil časopis Forbes.
České Sdružení automobilového průmyslu odhadlo, že v republice se letos nevyrobí 70 tisíc vozidel. „Nedostatek čipů nás brzdí – omezuje modelovou nabídku dealerů a prodlužuje dodací lhůty, v některých případech dokonce omezuje výrobu. Odhadujeme, že nebýt tohoto problému, produkce mohla být zhruba o dalších pět procent vyšší. Jde o vozidla, o která by měli zákazníci jinak zájem, ale automobilky nebudou schopné je dodat,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Vyšší poptávce po čipech pomáhají nákupy elektroniky kvůli práci z domova a zájem o chytré telefony a další elektroniku. Silná poptávka by současně mohla podpořit investice a růst sektoru. Ředitel výzkumné společnosti VLSI Research Dan Hutcheson se domnívá, že letos by odvětví čipů mohlo vykázat růst o 21 až 25 procent.