Pošta zkouší změny u dopisů i balíků. Reformu jistí staronový prodej nemovitostí

Události: Pošta prochází reformou (zdroj: ČT24)

Na cestu velké proměny se letos vydal státní podnik Česká pošta. Do roku 2021 se chce zbavit současného ztrátového hospodaření a vsadit třeba na automatizaci či služby v nové podobě. Přechod firmy do konkurenčního prostředí  21. století pak má být podle představ jejího současného vedení dokončen do roku 2025. Zatím stejně jako v minulosti prodává nepotřebný majetek  a nově zkouší například dvourychlostní doručování dopisů.

Na roky 2019 a 2020 jsou plánovány ztráty, říká generální ředitel Roman Knap. „Pozitivní efekty restrukturalizace se vždy projeví až s nějakým zpožděním, nejde to okamžitě. Navíc chvíli potrvá, než otočíte současný trend pošty.“

Cestou k zisku by mohlo být i dvourychlostní doručování dopisů. V září je firma testovala v šesti okrscích. Zákazníci by si mohli koupit na dopis levnější známku, pokud by jim nevadilo, že nebude doručen hned druhý pracovní den.

To si vyžádalo i změnu v práci poštovních doručovatelek. Velikost jejich okrsků se změnila, do některých z nich doručovaly jen každý druhý den. „Každá z nás minimálně polovinu okrsku třeba vůbec neznala, nikdy je nejela, takže to bylo hodně náročné, jezdili jsme podle map,“ zmínila svou zkušenost z testu doručovatelka Jana Lexová z České Třebové.

Pošta dlouhodobě řeší nedostatek lidí, především právě doručovatelů. „Dvourychlostní režim pro nás znamená to, že budeme schopni eliminovat neobsazená místa tím, že rozložíme hmotu do jiných časů, a druhým důvodem je samozřejmě ekonomika,“ uvedl ředitel logistiky Petr Cinkl. 

Změna by se týkala pouze listovních zásilek, nikoliv třeba peněz, včetně důchodů. Schválit ji musí regulátor. Pošta by ji pak začala zavádět od února 2020. 

Sázka na balíky

Počet listovních zásilek České poště pravidelně klesá, každý rok asi o deset procent. Zaměřuje se tak více na balíky, kde je ovšem stále tvrdší konkurence. Zavedla proto systém pro jejich rychlejší vyzvedávání.

Po republice má téměř čtyři stovky výdejen, v nichž se vydá více než polovina všech balíků. „Zadáte kód, který dostanete do SMS, nebo klasicky z mobilu naskenujete čárový kód, v tu chvíli už se v zázemí připravuje zásilka na vydání,“ uvedl mluvčí firmy Matyáš Vitík. Zdůrazňuje, že služba je rychlejší v tom, že klient nepotřebuje žádný doklad a nemusí tam ani být osobně. 

Podnik se při vylepšování finanční situace ale nespoléhá jen na služby. Už dříve do rozpočtu přispíval prodejem nemovitostí. Loni poprvé to nestačilo a firma prodělala více než čtvrt miliardy korun. Už před několika lety začala hledat kupce na objekt bývalého kláštera svatého Gabriela na pražském Smíchově. Tento týden ho našla, prodej by jí měl vynést přes 350 milionů korun. 

Během příštích tří let se hodlá zbavit nepotřebného majetku za zhruba tři miliardy. Na prodej bude třeba i budova centrály v pražské Jindřišské ulici.