Maloobchodníkům se v prvním čtvrtletí dařilo. S nástupem teplého počasí lidé utráceli víc za sport nebo zahradu

Maloobchodní tržby bez prodejů aut v Česku v březnu sice zpomalily růst na 4,3 procenta z únorových 5,1 procenta, ale i tak se obchodníkům dařilo. Stejně jako v předchozích měsících se nejvíce zvýšily tržby internetových obchodů a zásilkových služeb, ale vyšší tržby vykázali i obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s obuví a oděvy a s potřebami pro dům a zahradu. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Očištěno o sezonní a kalendářní efekty vzrostly tržby maloobchodníkům o 5,9 % meziročně a 0,6 % meziměsíčně.

„Ukazuje to na fakt, že domácnosti neopustila chuť utrácet. To se projeví v soukromé spotřebě, která byla v prvním čtvrtletí pravděpodobně hlavním tahounem ekonomického růstu. Podporuje ji nízká nezaměstnanost spojená se solidním růstem mezd i fiskální politika vlády, která zvyšuje kupní sílu penzistů,“ konstatuje ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Rostoucí mzdy a nízká nezaměstnanost podporující pozitivní očekávání nakupujících boří zábrany utrácet. Spotřeba domácností tak může v letošním roce podporovat ekonomický růst a kompenzovat negativní dopad evropského zpomalení.
Petr Dufek
ekonom ČSOB

Nejvíce opět rostly tržby internetových obchodů a zásilkových služeb, a to o 22,1 %. „Je vidět, že trend přesunu nakupování od kamenných obchodů směrem k e-shopům zdaleka nekončí a vzhledem k rozšiřujícímu se spektru nabídky má před sebou velmi dobrou perspektivu. Zvlášť pokud bude virtuální nabídka expandovat do segmentů, jako jsou potraviny, hobby zboží a motorismus,“ konstatuje ekonom ČSOB Petr Dufek.

Ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím se zájem spotřebitelů podporovaný nástupem teplého počasí soustředil především na nákupy výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (růst o 18,5 %), oděvů a obuvi (o 14,8 %) a zařízení a potřeb pro dům a zahradu (o 11,5 %). Zvýšení prodeje zaznamenaly také prodejny s počítačovým a komunikačním zařízením (o 10,3 %) a prodejny s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím (o 1,3 %).

Na aktuálních výsledcích je podle Dufka rovněž zajímavý vývoj cen v obchodech, které se v průměru zvýšily meziročně jen o 0,8 %. „Je tedy evidentní, že ani navzdory silné poptávce se obchody neuchýlily k plošnému zdražování a že konkurenční boj mezi kamennými a virtuálními obchody funguje i nadále jako spolehlivá překážka zdražování,“ vysvětluje.

Tržby naopak klesaly ve specializovaných prodejnách potravin (o 3,6 %) i v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,2 %).

Navzdory chuti spotřebitelů nakupovat však tým analytiků KB očekává, že dynamika maloobchodních tržeb bude postupně zpomalovat. „Nálada domácností postupně klesá s tím, jak snižují svá očekávání do budoucna a vytváří si opatrnostní úspory. Celkově by letos dynamika maloobchodních tržeb měla zpomalit na 3,5 %,“ dodává Junicke. 

Lidé začínají stále více šetřit

Šetřit začínají lidé i podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka. Je to vidět i v tom, že  odkládají větší nákupy. „Například prodejci nových aut si stěžují, že od ledna do dubna došlo k meziročnímu poklesu prodejů o 10,4 procenta,“ říká.

Lidé se tímto způsobem chovají v případech, kdy očekávají zhoršování ekonomické situace. „To koneckonců naznačují i makroekonomické prognózy, které snižují odhadované tempo růstu ekonomiky. Lidem lze v těchto časech doporučit, aby si vytvořili finanční rezervu a pokusili se splatit své dluhy,“ dodává Křeček.

V průběhu letošního roku lze čekat zpomalení dynamiky maloobchodních tržeb i podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy. Míní, že jejich výkon bez zahrnutí motoristického segmentu klesne pod úroveň čtyř procent.

„Za celý rok by měl činit 3,8 procenta. Důvodem je postupné zhoršování spotřebitelského sentimentu Čechů. Ti přes nadále rychlý růst mezd přece jenom pociťují, že vzestup jejich reálné kupní síly nebude tak znatelný jako loni. Vnímají, že inflace v březnu vykázala nejvyšší úroveň od roku 2012 a registrují také skutečnost, že ekonomika zpomaluje. Jejich opatrnost ohledně výdajů bude v nadcházejících měsících narůstat,“ říká Kovanda.