Banky jako mužský svět? Mění se to, říká nejvýše postavená žena českého bankovnictví

Pešková: Češi jsou vybavení smartphony, ale důvěra v bankovní využití není (zdroj: ČT24)

Na pozicích regionálních ředitelů bank si člověk dříve nedovedl představit ženu, dnes se zde už ale objevují. Situace se mění, potvrdila členka představenstva České spořitelny a zároveň nejvýše postavená žena tuzemského bankovního sektoru Daniela Pešková v pořadu Události, komentáře. Zároveň ale dodala, že velkou většinu vysokého managementu pořád tvoří muži.

Svět bankovnictví se proměňuje, už není jen doménou mužů. Pokud by se odhlédlo od vysokých manažerských funkcí, tak by Pešková paradoxně řekla, že ve všech českých bankách pracuje většina žen. „Když se podívám do České spořitelny, tak 80 procent lidí, kteří tam pracují, jsou ženy,“ poznamenala.

Mezi to se ale třeba počítají zaměstnanci, kteří jsou v kontaktu s klienty. S tím se ovšem váže další proměna – jak moc jsou pro lidi ještě důležité fyzické pobočky v éře, kdy je k dispozici internetové bankovnictví.

„Na pobočky chodí pořád,“ poznamenala Pešková. „Akorát se mění obsah toho, proč tam chodí. Spíš si čím dál víc chodí pro radu v zásadních věcech, které dělají jednou nebo dvakrát za život. Jako když se rozhodují o bydlení nebo o prvním investování. Naopak daleko méně tam chodí pro klasický servis, jako provést platební příkaz nebo vložit peníze,“ popsala.

Dostatečné zabezpečení bez nepříjemností pro klienty

On-line bankovnictví tak umožnilo, aby byli lidé v základních věcech schopní obsloužit sami sebe. „Úplně nejnovější fenomén je, že už nejde o klasický stolní počítač, ale posouvá se to do mobilního telefonu,“ uvedla.

„Češi jsou docela dobří v tom, jak jsou vybaveni chytrými telefony, jak s tím pracují,“ říká Pešková s tím, že však schází důvěra nebo znalost pro použití v bankovních otázkách. „Postupně je tohle učíme, aby nemuseli pořád chodit na pobočku,“ dodává.

Souvisí s tím i dostatečná bezpečnost dat. „Banky vždycky do zabezpečení investovaly obrovské peníze. A možná to všichni brali jako samozřejmost, protože s tím nebyly problémy. Teď se to paradoxně ukazuje jako velká výhoda,“ říká Daniela Pešková. Investice zároveň podle ní nesměřují jenom k dostatečné ochraně dat, ale aby zabezpečení bylo takové, aby se klient ke svému účtu normálně dostal a nemusel procházet desetikrokovou ověřovací procedurou.