Nejdražší čínský film vydržel v kinech jenom víkend. Propadl tak, že další projekce zrušili

Čínský filmový trh se každým rokem přibližuje tomu, aby svou velikostí překonal americký. Odpovídají tomu i odvážnější produkce. Fantasy snímek Asura producenti propagovali jako dosud nejdražší čínský film, ovšem u diváků zcela pohořel. Po prvním víkendu ho tak stáhli z kin. Mají údajně v plánu film přestříhat a znovu uvést.

Hollywood je sice synonymem pro nákladné velkoprodukce, Peking ale nechce se svým stále silnějším trhem zůstat pozadu. Počet zahraničních premiér je v Číně navíc limitován ve prospěch vlastních titulů a čínští filmaři se snaží nabídnout ekvivalenty amerických blockbusterů.

Jedním takovým měla být fantasy Asura, jež se zakládá na tibetské mytologii a jejíž rozpočet se vyšplhal na 110 milionů dolarů. V porovnání s americkými produkcemi, které se snadno přehoupnou přes dvě stě milionů dolarů, je to stále ještě skromná investice, avšak stačila na to, aby o této fantasy mohla propagace hovořit jako o nejdražší čínské produkci všech dob.

Velikost rozpočtu sice vzbuzuje pochybnosti, protože velkofilmy z nedávné doby, jako třeba Wolf Warrior 2, stály zhruba polovinu, ale v případě Asury přišli draho zahraniční specialisté i náročné trikové sekvence. Filmové kostýmy navrhla Ngila Dicksonová, která má Oscara za práci na Pánovi prstenů: Návratu krále. Charlie Iturriaga se zkušeností z Deadpoola a Rychle a zběsile 7 zase dohlížel na počítačové triky. Hollywood zná i Peng Zhang, který Asuru režíroval jako svůj debut. V Americe dosud pracoval kaskadér a jejich choreograf.

S materiálem navíc měli producenti velké plány. Asura neměla zůstat u jednoho filmu, ale ambicí bylo vytvořit velkou sérii po vzoru Pána prstenů.

Finanční katastrofa. Vina falešných recenzí, nebo silné konkurence?

Jenomže hned první víkend v domácích kinech ukázal, že diváci nemají zájem, když snímek utržil v přepočtu jenom sedm milionů dolarů. Co bylo ale překvapivější, že produkce v neděli večer na sociálních sítích oznámila, že se film nebude dál promítat. Konkrétní vysvětlení kroku nepadlo.

Zástupce produkční společnosti Zhenjian Film ale řekl tamnímu zpravodajskému webu Sina, že mají v plánu udělat na filmu nějaké změny a pak ho znovu uvést. Pokud by to učinili, šlo by o ojedinělou praxi. Většinou se filmy mění ještě před uvedením, a to na základě testovacích projekcí. Mluvčí zastupující film ale nechtěl věc komentovat.

  • I Hollywood má na svém kontě nevyhnutelně celou řadu velkých komerčních zklamání.
  • Jedním ze starších příkladů je western Nebeská brána z roku 1980, který natočil Michael Cimino, čerstvý držitel Oscara za Lovce jelenů. Rozpočet snímku se vyšplhal z původních 7,5 milionu dolarů na odhadovaných 44 milionů, ale v amerických kinech Nebeská brána utržila jenom 3,5 milionu. Značně to poškodilo pověst režiséra, ale ještě větší škody napáchal u produkčního studia United Artists, kterého se mateřská společnost raději zbavila.
  • V polovině devadesátých let byl velkým fiaskem Ostrov hrdlořezů, který při téměř stomilionovém rozpočtu utržil v amerických kinech jenom desetinu.
  • Na konci devadesátých let pak producenty nepotěšil výkon Vikingů s Antoniem Banderasem. Rozpočet filmu se měl vyšplhat na 160 milionů dolarů, ale z kin po celém světě utržil jenom 62 milionů dolarů.
  • Propad zažil i Eddie Murphy se sci-fi komedií Pluto Nash z roku 2002, která při stomilionovém rozpočtu utržila jenom sedm milionů.
  • Z novějších blockbusterů se mezi velké finanční neúspěchy počítá 47 roninů s Keanu Reevesem, Osamělý jezdec s Johnnym Deppem, sci-fi John Carter: Mezi dvěma světy nebo loňský Král Artuš: Legenda o meči.

Podle produkce mohly film poškodit i falešné recenze, které úmyslně Asuře dávaly extrémně nízké hodnocení. Valnou většinu lístků si Číňané kupují on-line a dominantní postavení mají dvě mobilní aplikace – jednou je Tiao Piao Piao, kterou vlastní společnost Alibaba (jež je zároveň jedním z producentů Asury), a druhou je Maoyan, za kterým částečně stojí Tencent. Obě uvádějí průměrné hodnocení filmu od uživatelů a nízké číslo může další nerozhodné diváky odradit.

Zatímco na Tiao Piao Piao měl film na začátku hodnocení 8,4 z 10, na Maoyanu jenom 4,9 z 10. V případě Maoyanu tak producenti zpochybnili integritu platformy. Podobné kritiky na manipulaci s hodnocením se objevují i v Americe, kde se terčem kritiky zarytých fanoušků stává agregátor Rotten Tomatoes. Ovšem falešné recenze mohou být jak přehnaně negativní, tak ale i přehnaně pozitivní, aby naopak filmu pomohly. Během víkendu se každopádně hodnocení na Maoyanu posunulo na 6,4 a na Tiao Piao Piao se snížilo na 7,1.

Příčinou neúspěchu ale může být i konkurence. Zatímco Asura utržila jenom sedm milionů, komediální snímek Dying to Survive si připsal dalších 69 milionů a už celkem přepočítává přes 300 milionů. I další premiéře týdne, akčnímu krimi Hidden Man, se dařilo, když od diváků vybral přes 46 milionů.

I když Asura zřejmě nebude příkladem blížící se dominance čínského trhu, poslední roky ukazují, že Čína umí předvést masivní návštěvnost. V loňském roce zmíněný Wolf Warrior 2 utržil 870 milionů dolarů, drtivou většinu jenom z Číny. Podobný poměr předvedly letos čínské produkce Operation Red Sea a Detective Chinatown 2. Za oba filmy dali čínští diváci přes půl miliardy dolarů a zatím se drží v první desítce celosvětově nejvýdělečnějším snímků roku 2018.

Objektiv: Pohled do čínského Hollywoodu (zdroj: ČT24)