Nejdražší čínský film vydržel v kinech jenom víkend. Propadl tak, že další projekce zrušili

Čínský filmový trh se každým rokem přibližuje tomu, aby svou velikostí překonal americký. Odpovídají tomu i odvážnější produkce. Fantasy snímek Asura producenti propagovali jako dosud nejdražší čínský film, ovšem u diváků zcela pohořel. Po prvním víkendu ho tak stáhli z kin. Mají údajně v plánu film přestříhat a znovu uvést.

Hollywood je sice synonymem pro nákladné velkoprodukce, Peking ale nechce se svým stále silnějším trhem zůstat pozadu. Počet zahraničních premiér je v Číně navíc limitován ve prospěch vlastních titulů a čínští filmaři se snaží nabídnout ekvivalenty amerických blockbusterů.

Jedním takovým měla být fantasy Asura, jež se zakládá na tibetské mytologii a jejíž rozpočet se vyšplhal na 110 milionů dolarů. V porovnání s americkými produkcemi, které se snadno přehoupnou přes dvě stě milionů dolarů, je to stále ještě skromná investice, avšak stačila na to, aby o této fantasy mohla propagace hovořit jako o nejdražší čínské produkci všech dob.

Velikost rozpočtu sice vzbuzuje pochybnosti, protože velkofilmy z nedávné doby, jako třeba Wolf Warrior 2, stály zhruba polovinu, ale v případě Asury přišli draho zahraniční specialisté i náročné trikové sekvence. Filmové kostýmy navrhla Ngila Dicksonová, která má Oscara za práci na Pánovi prstenů: Návratu krále. Charlie Iturriaga se zkušeností z Deadpoola a Rychle a zběsile 7 zase dohlížel na počítačové triky. Hollywood zná i Peng Zhang, který Asuru režíroval jako svůj debut. V Americe dosud pracoval kaskadér a jejich choreograf.

S materiálem navíc měli producenti velké plány. Asura neměla zůstat u jednoho filmu, ale ambicí bylo vytvořit velkou sérii po vzoru Pána prstenů.

Finanční katastrofa. Vina falešných recenzí, nebo silné konkurence?

Jenomže hned první víkend v domácích kinech ukázal, že diváci nemají zájem, když snímek utržil v přepočtu jenom sedm milionů dolarů. Co bylo ale překvapivější, že produkce v neděli večer na sociálních sítích oznámila, že se film nebude dál promítat. Konkrétní vysvětlení kroku nepadlo.

Zástupce produkční společnosti Zhenjian Film ale řekl tamnímu zpravodajskému webu Sina, že mají v plánu udělat na filmu nějaké změny a pak ho znovu uvést. Pokud by to učinili, šlo by o ojedinělou praxi. Většinou se filmy mění ještě před uvedením, a to na základě testovacích projekcí. Mluvčí zastupující film ale nechtěl věc komentovat.

  • I Hollywood má na svém kontě nevyhnutelně celou řadu velkých komerčních zklamání.
  • Jedním ze starších příkladů je western Nebeská brána z roku 1980, který natočil Michael Cimino, čerstvý držitel Oscara za Lovce jelenů. Rozpočet snímku se vyšplhal z původních 7,5 milionu dolarů na odhadovaných 44 milionů, ale v amerických kinech Nebeská brána utržila jenom 3,5 milionu. Značně to poškodilo pověst režiséra, ale ještě větší škody napáchal u produkčního studia United Artists, kterého se mateřská společnost raději zbavila.
  • V polovině devadesátých let byl velkým fiaskem Ostrov hrdlořezů, který při téměř stomilionovém rozpočtu utržil v amerických kinech jenom desetinu.
  • Na konci devadesátých let pak producenty nepotěšil výkon Vikingů s Antoniem Banderasem. Rozpočet filmu se měl vyšplhat na 160 milionů dolarů, ale z kin po celém světě utržil jenom 62 milionů dolarů.
  • Propad zažil i Eddie Murphy se sci-fi komedií Pluto Nash z roku 2002, která při stomilionovém rozpočtu utržila jenom sedm milionů.
  • Z novějších blockbusterů se mezi velké finanční neúspěchy počítá 47 roninů s Keanu Reevesem, Osamělý jezdec s Johnnym Deppem, sci-fi John Carter: Mezi dvěma světy nebo loňský Král Artuš: Legenda o meči.

Podle produkce mohly film poškodit i falešné recenze, které úmyslně Asuře dávaly extrémně nízké hodnocení. Valnou většinu lístků si Číňané kupují on-line a dominantní postavení mají dvě mobilní aplikace – jednou je Tiao Piao Piao, kterou vlastní společnost Alibaba (jež je zároveň jedním z producentů Asury), a druhou je Maoyan, za kterým částečně stojí Tencent. Obě uvádějí průměrné hodnocení filmu od uživatelů a nízké číslo může další nerozhodné diváky odradit.

Zatímco na Tiao Piao Piao měl film na začátku hodnocení 8,4 z 10, na Maoyanu jenom 4,9 z 10. V případě Maoyanu tak producenti zpochybnili integritu platformy. Podobné kritiky na manipulaci s hodnocením se objevují i v Americe, kde se terčem kritiky zarytých fanoušků stává agregátor Rotten Tomatoes. Ovšem falešné recenze mohou být jak přehnaně negativní, tak ale i přehnaně pozitivní, aby naopak filmu pomohly. Během víkendu se každopádně hodnocení na Maoyanu posunulo na 6,4 a na Tiao Piao Piao se snížilo na 7,1.

Příčinou neúspěchu ale může být i konkurence. Zatímco Asura utržila jenom sedm milionů, komediální snímek Dying to Survive si připsal dalších 69 milionů a už celkem přepočítává přes 300 milionů. I další premiéře týdne, akčnímu krimi Hidden Man, se dařilo, když od diváků vybral přes 46 milionů.

I když Asura zřejmě nebude příkladem blížící se dominance čínského trhu, poslední roky ukazují, že Čína umí předvést masivní návštěvnost. V loňském roce zmíněný Wolf Warrior 2 utržil 870 milionů dolarů, drtivou většinu jenom z Číny. Podobný poměr předvedly letos čínské produkce Operation Red Sea a Detective Chinatown 2. Za oba filmy dali čínští diváci přes půl miliardy dolarů a zatím se drží v první desítce celosvětově nejvýdělečnějším snímků roku 2018.

8 minut
Objektiv: Pohled do čínského Hollywoodu
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Provizorium nemusí být problém, nebude-li dlouhé, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

Vláda Andreje Babiše (ANO) míří do rozpočtového provizoria, protože chce předělat návrh státního rozpočtu zděděný po kabinetu Petra Fialy (ODS). Hlavní ekonom Investiky Vít Hradil a redaktor ČT Petr Vašek diskutující v pořadu Události, komentáře z ekonomiky se shodli, že provizorium nemusí být zásadní problém, pokud nepotrvá dlouho. Babišova vláda se ale zřejmě nevyhne vyššímu schodku, pokud chce prosadit priority jako přesun poplatků za obnovitelné zdroje na stát nebo snížení záloh živnostníkům. Debatu moderovala Vanda Kofroňová.
před 11 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
20. 12. 2025

Schillerová chce stihnout legislativu k EET v příštím roce

Nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) již vytvořila na resortu pracovní skupinu pro zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Vyjádřila se tak v pořadu Týden v politice moderovaném Martinem Šnajdrem. Součástí připravovaného zákona má být také daňový balíček, který bude mimo jiné obsahovat osvobození spropitného od daní a pojistného, snížení DPH na nealko nápoje ve stravovacích službách nebo studentské a manželské slevy. Podle ministryně je reálné, aby se nezbytné legislativní změny stihly během roku 2026, zpracovaný legislativní text by chtěla mít do konce února, v říjnu by měl navázat pilotní projekt. Schillerová také znovu připustila, že schodek rozpočtu na příští rok by mohl být vyšší, než s jakým počítal návrh připravený předchozím kabinetem Petra Fialy (ODS).
20. 12. 2025

Německá armáda koupí pistole od České zbrojovky

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
19. 12. 2025
Načítání...