Tempo utrácení zpomaluje. V květnu se ale dařilo prodejcům elektroniky i sportovní výbavy

Tržby tuzemských maloobchodníků v květnu zpomalily na pět procent (zdroj: ČT24)

Tržby obchodů v květnu mírně zpomalily meziroční růst na pět procent z dubnových 5,6 procenta. Zvýšily se hlavně tržby za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty. Prodej ve specializovaných prodejnách s počítači vzrostl o více než osm procent. O víc než sedm procent rostl i prodej výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Hlavni ekonom BH Securities Štěpán Křeček ale upozorňuje, že ve druhém čtvrtletí dochází ke znatelnému snížení tempa růstu.

„Příznivé květnové výsledky podpořil jak prodej potravin, tak i nepotravinářského zboží. Meziročně rostou tržby obchodníkům nepřetržitě už 48. měsíc za sebou,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

„Po dubnovém výpadku, způsobeném načasováním velikonočních svátků, se prodeje potravin vrátily k růstu,“ uvedl hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč.

Dynamika tržeb v oblasti nepotravinářského zboží nicméně přispěla ke květnovému růstu maloobchodních tržeb výrazněji než dynamika v oblasti potravinářského zboží, dodává hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. Češi podle něj zjevně neváhají utrácet za zboží, které nutně nepotřebují.

Prodej nepotravinářského zboží vzrostl o 5,5 procenta, zatímco potraviny po očištění o kalendářní vlivy o 3,5 procenta.

Apetit spotřebitelů je silně podporován vysokou spotřebitelskou důvěrou, která v květnu dosáhla historicky nejvyšší hodnoty.
Milan Frydrych
analytik Raiffeisenbank

„Pěkné počasí i dostatek volna přilákaly spotřebitele k nakupování zboží na nadcházející sezonu,“ poznamenala ekonomka Komerční banky Monika Junicke.

Konkrétně ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením vzrostl prodej o 8,7 procenta. O 7,3 procenta pak rostly provozovny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a o 6,5 procenta pak prodejny se zbožím pro domácnost. Dále se dařilo i e-shopům, kterým se zvýšily tržby o 16,4 procenta.

Platí, že výrazné akce Čechy pořád táhnou, nicméně selektuje se velká skupina lidí, která má zájem o kvalitnější položky, věnují tomu patřičný výběr a jsou ochotni za to platit více peněz.
Pavel Mikoška
viceprezident pro obchod ze Svazu obchodu a cestovního ruchu

„Na své si přišli také restauratéři a hoteliéři (růst o 7,3 procenta). Mnoho spotřebitelů si totiž bralo dovolenou mezi víkendem a úterním volnem a taková situace se v květnu opakovala hned dvakrát,“ dodala Junicke.

UDÁLOSTI: Internetovým obchodům rostly tržby nejrychleji (zdroj: ČT24)

Horší výsledky v obchodu s auty

Tempo růstu maloobchodních tržeb ale začíná zpomalovat, podotkl hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček. „Zatímco v lednu maloobchodní tržby rostly o 8,4 procenta a v únoru o 6,2 procenta, ve druhém čtvrtletí dochází ke znatelnému snížení tempa růstu,“ přiblížil.

Horších výsledků pak dosahuje obchod s motorovými vozidly, kde došlo k meziročnímu poklesu tržeb o 3,5 procenta. „Vzhledem ke struktuře české ekonomiky by přitom bylo vhodné, aby se právě tomuto sektoru dařilo,“ upozornil Křeček. „Dochází k určitému ochlazování poptávky v automobilovém segmentu, což je z hlediska české ekonomiky, na automobilové produkci silně závislé, varovné,“ souhlasí Kovanda.

„Vzhledem k tomu, že z velké části je vozový park v České republice obnovený, neočekáváme, že bude prodej aut výrazně růst tak jako v posledních dvou letech. Myslíme si, že dynamika prodeje se v dalších letech spíše bude snižovat,“ zmínila Junicke.

Podle ní nicméně spotřeba domácností zůstane hlavním tahounem růstu české ekonomiky.

„Klesající nezaměstnanost a vysoký růst mezd jsou garanty toho, že růst maloobchodu vydrží ještě několik měsíců. Po letních prázdninách už se bude lámat chleba. V roce 2018 čekáme v první polovině roku růst tržeb dosahující téměř šest procent a v závěru letošního roku zpomalení růstu,“ uvedl analytik Next Finance Jiří Cihlář.

„Spíše než nějaké zrychlení uvidíme plus minus stejný růst tržeb jako v prvních pěti měsících letošního roku, zhruba někde kolem pěti šesti procent,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Analytik Miroslav Novák ke květnovým obchodním tržbám (zdroj: ČT24)

Analytik Raiffeisenbank Milan Frydrych odhaduje za letošní rok tempo až sedm procent, Kovanda očekává růst o 7,1 procenta.