Kvůli internetovému bankovnictví by změnila banku skoro třetina lidí. Poptávka je po multibankingu

Kvalita elektronického bankovnictví je pro 84 procent Čechů důležitá, na 29 procent lidí by kvůli němu bylo ochotno i změnit banku. Vyplývá to z květnového průzkumu agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci (ČBA) mezi tisícovkou respondentů. Elektronické bankovnictví mají v nabídce služeb k účtu všechny retailové banky na českém trhu. Od první transakce přes internet v Česku uplynulo dvacet let.

Video Události
video

Události: Internetové bankovnictví

Češi chtějí mít své finance v bance pod kontrolou a on-line bankovnictví vnímají jako pohodlnou (93 procent) a rychlou (92 procent) cestu, jak toho kdykoliv a kdekoliv (90 procent) docílit. „Od svého on-line bankovnictví klienti vyžadují především jednoduché a přehledné ovládání a dobré zabezpečení,“ uvedl odborník na platební styk a kyberbezpečnost ČBA Tomáš Hládek.

Ke svému bankovnímu účtu se klienti nejčastěji přihlašují prostřednictvím webového rozhraní banky přes počítač (71 procent). Zhruba 30 procent dotázaných Čechů za tímto účelem využívá mobilní aplikaci na telefonu či tabletu. Přístup přes mobilní aplikaci volí v generaci od 18 do 29 let každý druhý oslovený. „ Lze proto předpokládat, že tento trend poroste a mobilní aplikace budou nabývat na významu,“ upozornila odbornice ČBA pro Fintech Helena Zavázalová.

Pouze asi pětina klientů v průzkumu deklarovala, že žádný elektronický přístup ke svému účtu nepoužívá, z toho 36 procent tvoří lidé v důchodovém věku. Jako důvod, proč elektronické bankovnictví nepoužívají, uvedli zejména to, že jsou zvyklí chodit na pobočku (32 procent), část má obavu o bezpečnost (16 procent) a zbytek nemá vhodné zařízení (osm procent) nebo má nějaké jiné důvody.

Dvě třetiny Čechů jsou nyní se svým elektronickým bankovnictvím spokojeny. Jeho přínosy vidí zejména v jeho rychlosti a v tom, že jim šetří čas (oboje 94 procent) a usnadňuje život.

Mezi nejčastěji využívané funkce elektronického bankovnictví patří provádění plateb, ověřování stavu účtu a správa trvalých příkazů a inkas. Každý osmý respondent uvádí, že si prostřednictvím internetového bankovnictví půjčuje peníze.

Poptávka po přístupu ke všem účtům na jednom místě

Pokud klienti bank chtějí ve svém elektronickém bankovnictví něco změnit, tak je to především zavedení tazvaného multibankingu. Tuto možnost ovládat veškeré své účty u různých bank pod jedním přihlášením by uvítalo 72 procent respondentů. „Toto téma je nyní velmi aktuální. Podle směrnice PSD2 musí banky umožnit přístup k datům klientů třetím stranám, samozřejmě s jejich souhlasem. Některé banky svým klientům již začínají multibanking nabízet,“ dodal Hládek.

Další rozvoj on-line bankovnictví bude nejspíš podpořen dalším očekávaným nárůstem uživatelů smartphonů a dostupností internetu. Téměř polovina dotázaných totiž uvádí, že důvodem, proč zatím nevyužívají mobilní bankovnictví, je buď to, že nemají vhodný telefon (24 procent), nebo na něm nemají přístup k internetu (21 procent). Třetina Čechů se přiklání k názoru, že elektronické bankovnictví kompletně nahradí běžné bankovní poradce. Vstupovat do něj ale nejspíše budou pomocí mobilní aplikace.