Ceny benzinu a nafty letí nahoru. Paliva jsou teď nejdražší za téměř tři a půl roku

Pohonné hmoty v Česku jsou nyní nejdražší za téměř 3,5 roku. Čerpací stanice v uplynulém týdnu pokračovaly v prudkém zvyšování cen. Benzin Natural 95 tak zdražil o 59 haléřů na průměrných 33,31 koruny za litr, nafta stála ve středu 32,48 koruny za litr, což bylo o 66 haléřů víc než před týdnem. Vyplývá to z údajů společnosti CCS.

Motoristé nyní za benzin i naftu platí nejvíce od prosince 2014. Nad 33 korunami byla průměrná cena Naturalu 95 a nad 32 korunami cena nafty naposledy v létě 2015. Zdražování přitom v posledních týdnech zrychluje, před měsícem byl litr benzinu i nafty levnější o víc než dvě koruny.

„Můžeme si všimnout nesouladu mezi cenami na čerpacích stanicích a vývojem na světových trzích, kde cena ropy klesla. Ceny benzinu a nafty v České republice se přibližují ke svým maximům a již nemají příliš mnoho důvodů k dalšímu růstu,“ řekl ČTK hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Řidiči tankují nejdráž za posledních tři a půl roku (zdroj: ČT24)

Případné další zdražování bude podle něj způsobeno časovým zpožděním mezi vývojem cen na světových trzích a v České republice. „Svou roli hraje i snaha pumpařů navýšit si marži, a dočasně tak zvýšit zisk,“ dodal.

Čerpací stanice se ale brání. Zdražovat by prý mohly ještě víc, ceny dole ale drží velká konkurence. „Každý majitel se bojí výrazného zvýšení ceny, protože mu to ohrozí jeho objemy prodejů. Když cena ropy začne klesat, tak máme nakoupené starší, dražší zásoby a musíte je doprodat,“ uvedl mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.

„Koncem minulého týdne nastalo u ropy Brent poměrně významné snížení ceny z 80 na 75 dolarů za barel. Tento pokles znamená, že zdražování pohonných hmot v Česku brzy skončí,“ potvrdil analytik Finlordu Boris Tomčiak.

Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy porostou ceny benzinu a nafty u tuzemských pump až do poloviny června, už ale ne tak výrazným tempem. Cena litru benzinu se podle něj může přiblížit k hranici 34 korun, nafta může atakovat cenu 33 korun za litr.

„Postupně se však vlivem vývoje na světovém trhu s ropou, vlivem vývoje kurzu koruny a v souvislosti s klíčovými zasedáními OPEC (Organizace zemí vyvážejících ropu) a České národní banky v druhé půli června cena pohonných hmot v Česku na těchto úrovních stabilizuje,“ dodal. 

Nejvíce řidiči za benzin i naftu nadále platí v Praze, kde je jako v jediném z krajů průměrná cena za benzin nad 34 korunami a za naftu nad 33 korunami. Litr Naturalu 95 stojí v hlavním městě průměrně 34,15 koruny, diesel je v průměru za 33,20 koruny za litr.

Nejnižší ceny drží Zlínský a Královéhradecký kraj. Benzin zde zůstává pod 33 korunami za litr, průměrná cena nafty jen těsně překračuje 32 korun.

Růst cen paliva se může odrazit na letenkách

Rostoucí ceny benzinu a nafty znamenají pro dopravce vážný problém. Zatímco velkých dopravních firem by se podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe díky palivovým doložkám ve smlouvách se zákazníky současné zdražování významněji dotknou nemělo, menší dopravci se dostávají do značných potíží. „Pro ně je vždy náročnější jakékoliv zvýšení nákladů přenést do cen za dopravu, mnohdy zakázky získávají přes několik prostředníků, které žádné argumenty nezajímají,“ řekl Felix. Palivové doložky zohledňují aktuální ceny nafty ve výsledné ceně za dopravu.

Sdružení proto navrhuje snížení spotřební daně na naftu, která byla zvýšena ještě v období ekonomické krize. Felix v této souvislosti zmínil sousední Polsko, kde podle něj tamní dopravci díky nižší spotřební dani připravují české firmy o významnou část zakázek.

Růst cen benzinu a nafty může mít dopad i na leteckou dopravu, kde cena leteckého paliva prolomila hranici 700 dolarů za tunu. Podle ředitele letenkového portálu Letuška.cz Josefa Trejbala mohou kvůli tomu v následujících týdnech a měsících růst ceny letenek. „V omezené míře registrujeme zvyšování cen už nyní, v následujících měsících ale mohou letenky na kratší vzdálenosti zdražit až o stovky korun. Při nákupu letenek na mezikontinentální trasy může cena narůst řádově dokonce o tisíce korun,“ dodal Trejbal.

Ceny letenek však vedle ceny paliva ovlivňují i další faktory, jako je neustále zvyšující se konkurence, kapacita míst nebo další nabídka dopravců. „Sledujeme kroky konkurence, reagujeme na vývoj na jednotlivých trzích, na vývoj poptávky a další faktory, a podle toho ceny letenek průběžně upravujeme oběma směry,“ popsal mluvčí Českých aerolinií (ČSA) Daniel Šabík. Plošné zdražování ČSA zatím neplánují.

Růst cen letenek tak může mít vliv i na turistiku a nabídku cestovních kanceláří. Ani ty zatím ke zdražování zájezdů nepřistoupily, ovšem podle marketingového ředitele Exim Tours Stanislava Zimy, pokud se situace brzy nezmění, budou muset agentury v brzké době zdražovat zájezdy, především pak do vzdálenějších míst.