Vedoucí skladu vydělá na Ústecku až 70 tisíc, web designér na jihu Moravy přes 50 tisíc

Klíčovým pojmem ve strategii firem se letos stane loajalita zaměstnanců. Právě ta bude v  době rekordně nízké nezaměstnanosti a trvale vysoké poptávky po kvalifikovaných i nekvalifikovaných pracovnících důležitým trumfem v konkurenčním boji. Vyplynulo to z nového vydání Mzdového průzkumu pro Českou republiku společnosti Grafton Recruitment.

Firmy budou nuceny letos zvýšit investice do loajality a důležitým faktorem pro získání a udržení talentu budou mzdy. Průzkum uvádí, že tempo jejich růstu v podnikatelské sféře bude letos jednociferné. 

Navíc se má začít prosazovat nový fenomén a tím je snaha o dorovnávání úrovně mezd mezi jednotlivými zaměstnavateli v rámci regionů.

Očekáváme změny i ve struktuře odměňování, kdy se řada prémiových složek mzdy stane součástí základní mzdy, a to v celé řadě segmentů trhu“.
Ze Mzdového průzkumu pro ČR společnosti Grafton Recruitment

Tvůrci šetření si dále všímají toho, že letos lze očekávat snižující se nároky na kvalifikaci, a to až na samou hranici možností. „Pokud má zájemce o pozici správné pracovní návyky, motivaci a zájem učit se nové věci, jsou firmy připraveny takového pracovníka zaučit či mu pomoci získat příslušnou kvalifikaci.“ 

Nedostatek pracovních sil nyní výrazně ovlivňuje také dodržování termínů zakázek, nebo dokonce příjímání zakázek nových. Mnozí zaměstnavatelé proto hledají zdroje pracovních sil mimo tuzemský trh práce.

Jedním z možných řešení je vykrytí poptávky pracovníky ze zemí EU s nižší úrovní mezd (například Bulharsko, Rumunsko, částečně Polsko). Šetření ukázalo, že tato cesta je relativně administrativně nenáročná, ale mnohé firmy, zejména z výrobních sektorů, hlásí problémy s kvalitou jejich práce. Naopak převážně pozitivní zkušenosti mají firmy údajně s pracovníky ze zemí mimo EU, zejména z Ukrajiny.  

Současná situace na trhu práce nahrává zejména IT odborníkům. Trvá poptávka po expertech, kteří se zaměřují na starší i nové technologie. Navíc se dá očekávat také další přísun investorů, kteří v Česku vybudují nová technologická centra. A to hlad po těchto specialistech ještě vyhrotí. Největší propast mezi nabídkou a a poptávkou pak panuje v oblasti softwaru. 

V oblasti benefitů mají zaměstnanci IT odvětví jasno - vítězí jednoznačně flexibilita. A to nejen v podobě flexibilní pracovní doby či možnosti pracovat z domova. Prosazuje se i trend digitálního nomádství, kdy tito pracovníci můžou dělat v podstatě odkudkoli. 

Webdesigner – obvyklá hrubá měsíční mzda v Kč v krajích
Zdroj: Grafton

Zřejmě nejsilněji se nedostatek pracovníků projevuje ve výrobě. Česko přilákalo řadu nových investorů,  kteří zde otvírají své provozy a aktivně do nich hledají lidi. Současná konjunktura vybízí i ostatní firmy zvyšovat výrobu, kupovat nové stroje či stavět nové haly. 

Někdy nedostatek lidí a růst nákladů (včetně mzdových) vede až k odmítání zakázek. Firmy proto začaly investovat do automatizace, robotizace či zlepšení strojního a technického vybavení. Stejně jako v ostatních oborech je pro celou řadu pozic ve výrobě brána angličtina jako standard, němčina pak jako velká výhoda. 

Pro firmy současná situace znamená, že musí svým zaměstnancům nabízet konkurenční mzdy a zajímavé benefity (13. či 14. plat, flexibilní pracovní doba, jazykové kurzy). Dochází rovněž k případům přeplácení seniorních pracovníků, protože jejich případný odchod pro firmu znamená nemalé ztráty a nutnost investovat do zaučení nových kolegů. 

Vedoucí skladu – obvyklá hrubá měsíční mzda v Kč v krajích
Zdroj: Grafton

Také odvětví obchodu a marektingu prožívá silný rozvoj. Zvyšuje se nejen celková hodnota , ale i fixní část mzdy,  a to na všech pozicích. U obchodních pozic je pak velmi důležitou součástí mzdy variabilní složka, která může tvořit až dvojnásobek fixního příjmu a představovat tak velkou motivaci. 

Odvětví nabírá jak zkušené odborníky, tak i čerstvé absolventy škol. Příznačný je klesající důraz na vysokoškolské vzdělání. Výjimku tvoří pouze technické nebo hodně specifické pozice. Angličtina se již stala nezbytností a do popředí zájmu firem se dostala i aktivní znalost ruštiny.