Jednačtyřicet nových otázek, které se budou opět skládat ze statických testů i dynamických videí a simulací, nasadí úřady do zkoušek v autoškolách od 23. října. Nové otázky, které už byly nasazovány do testů v posledním roce, jsou pro studenty mírně obtížnější než staré otázky – studenti u nich vykazují chybovost kolem dvanácti procent, což je asi o tři procentní body více než u starých testových otázek.
U zkoušek autoškol přibudou nové otázky. Zaměří se na bezpečnou vzdálenost i věnování se řízení
Ministerstvo dopravy ve spolupráci s autoškolami připravilo čtvrtou sadu nových otázek, která bude do testů nasazena od 23. října. Sada se má skládat ze třiceti statických otázek a jedenácti dynamických videí a situací.
Otázky budou zaměřené zejména na témata bezpečné vzdálenosti a věnování se řízení. V testech se tak nově může objevit otázka na správné používání sady handsfree při řízení nebo na vypočítání správné vzdálenosti mezi vozidly.
Kvůli začátku školního roku a častějšímu pohybu zemědělské techniky na cestách se budou některé otázky věnovat i zranitelným účastníkům provozu, jako jsou děti, nebo specifickým situacím v provozu.
Studenti autoškol chybují u nových otázek více
Od loňského podzimu resort dosud nasadil tři sady nových otázek, ty celkem obsahovaly sto statických a nově devět dynamických otázek. Jejich fungování v praxi si zatím ministerstvo pochvaluje.
Garant programu Milan Janda uvedl, že resort od nových otázek nechtěl, aby byly příliš složité, ale zároveň aby se lišily od těch dosavadních. Mírně vyšší chybovost u nových sad tyto cíle podle něj prokazuje.
Nejčastěji studenti chybovali u otázky, která se zaměřovala na předjíždění v provozu motocyklistou. Otázku, která je pokládána formou simulace, zodpověděli studenti chybně v 592 případech, což je 49procentní podíl odpovědí na tuto otázku.
Jako problematická se podle statistik pro studenty ukázala také statická otázka týkající se přednosti v jízdě na křižovatce, kterou zodpověděli uchazeči o řidičský průkaz špatně v pětačtyřiceti procentech případů.
Podle místopředsedy Asociace autoškol České republiky Jiřího Novotného teoretická část testu ukázala, kde je nutné hledat další zlepšení ve výuce. „Dnes už víme, v čem žadatel odpovídá špatně. Děláme z toho vyhodnocení a můžeme je tak dále vzdělávat. Už chystáme i kurz pro učitele autoškol,“ uvedl.
Novotný si nemyslí, že by větší množství otázek znamenalo složitější zkoušku. „Není to o tom, že bych měl nové otázky, které se musím naučit nazpaměť,“ vysvětlil. „Jestliže znám pravidla, tak na otázku umím odpovědět.“
„Vše nelze uchopit legislativně. Máme jakousi kulturu řízení a víme, že bychom se měli nějakým způsobem chovat. Pokud se tak nechováme, zvyšujeme riziko dopravní nehody,“ upozornil Novotný.
Další rozšiřování otázek
Resort plánuje sady otázek rozšiřovat i dál, v minulosti avizoval jejich zařazování každého zhruba čtvrt roku. Do budoucna počítá například s novými formami otázek, na které by byl omezený čas nebo by se k nim už po zadání odpovědi nebylo možné vracet.
Otázky se budou zaměřovat také na specifické situace, například denní dobu, počasí, hustotu provozu a další.