Končící rok 2021 byl znovu úspěšný pro herní průmysl celosvětově i v Česku. Přibývají nová studia a pracuje se v nich asi na dvou stovkách projektů. Nedostatek kvalifikované pracovní síly ale významně brzdí další rozvoj odvětví, které ročně generuje zisk přes pět miliard korun.
Česká vývojářská studia stále rostou, brzdí je ale nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců
„Počet českých studií je výrazně vyšší než v ostatních srovnatelných zemích. I české hry mají výrazný zásah v zahraničí a jsou oblíbené nejenom na západ od nás, ale i na východ od nás,“ komentuje redaktor herního časopisu Level Pavel Dobrovský.
Třeba v Japonsku je oblíbené studio Amanita, které navazuje na tradici české animace. Na asijský trh se teď snaží vstoupit také největší české Bohemia Interactive Studio. Pomoci by mu měla nová spolupráce s čínským investorem. Jejich hra Ylands existuje už dva roky, teď vzniká její edukativní rozšíření.
„Využíváme toho, že máme ve hře editor, který uživatelům umožňuje vytvářet různá dobrodružství s pomocí velmi jednoduchého skriptování,“ popisuje vedoucí projektu Ylands z Bohemia Interactive Studio Aleš Ulm.
Státní podpora herního průmyslu
Díky editoru Ylands by se už žáci základních škol mohli učit základy programování. Rozvoj vzdělávání v nových oborech je totiž podle Asociace českých vývojářů příliš pomalý a kompetentních pracovníků je nedostatek.
„Je to nejsilnější kulturní export naší země. Odhaduje se, že za poslední rok to bylo přes pět miliard korun,“ hodnotí český vývoj her zakladatel a výkonný ředitel Bohemia Interactive Studio Marek Španěl. Přesná čísla zatím nejsou známá. Meziročně jde o patrný nárůst. Společnosti ale zatím český stát oficiálně nepodporuje.
„Herní vývojáři nemůžou jako v jiných zemích, například na Slovensku, spoléhat na to, že by dosáhli na granty nebo na jinou podporu od státu. Musí se potom uchylovat k takovým praktikám, jako je crowdfunding,“ vytýká Pavel Dobrovský.
Změna by mohla přijít v roce 2024, kdy by se měl reformovat fond pro podporu kinematografie. „U větších, rozsáhlejších her je potřeba udělat hodně práce i na audiovizuálním zážitku, takže jejich produkce může v lecčem připomínat výrobu třeba filmu,“ přibližuje Španěl.