Oprava okolí nádrže v Lánské oboře skončila. Policejní vyšetřování zakázky ale pokračuje

UDÁLOSTI: V Lánské oboře skončila oprava svahů, kterou vyšetřuje policie (zdroj: ČT24)

V Lánské oboře skončila oprava svahů podél nádrže Klíčava. U konce je ale jen stavebně. Zakázku zároveň vyšetřuje policie, mezi obviněnými je i ředitel Lesní správy Lány Miloš Balák. Ten však při představení opraveného okolí Klíčavy zdůraznil, že zakázka byla podle něj v pořádku. Projekt má bránit erozi půdy a následnému usychání stromů kolem nádrže.

Šéfa lánské lesní správy Miloše Baláka stíhá policie již dva roky. Spolu s ním obvinili vyšetřovatelé i zaměstnance ze společností, které spornou zakázku získaly, a později i jednu z firem.

Pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová upřesnila, že se obvinění „týká jejich veškerého jednání při zvýhodnění konkrétních firem při zadání veřejné zakázky“. Policie tvrdí, že byl projekt na zpevnění břehů Klíčavy předražený.

Miloš Balák ale všechna obvinění u příležitosti dokončení stavby odmítl a zpochybnil i posudek, kterým se policie zaštiťuje. „Že bych říkal, co má kolik stát, že bych říkal, tady to předražte, to je bohapustá lež,“ ujistil.

V odposleších, které jsou v obvinění citovány a loni v prosinci některé části zveřejnila Mladá fronta Dnes, ale zazněla docela jasná slova od manažera jedné z firem: „Zadání, to jsem kompletně vymyslel, aby se odbouraly ty menší firmy. (…) A hlavně to mám udělaný tak, že polovina se toho dělat nebude a může se vyfakturovat.“

Miloš Balák pak podle vyšetřovatelů slíbil, že předem dodá jedné z firem zadávací dokumentaci. I to ale šéf lesní správy odmítl. „Lesní správa Lány, ani já, ani nikdo z nás žádné materiály nikdy dopředu nikomu nepředal,“ řekl. Připustil sice, že se se zástupcem jedné ze stavebních firem sešel, podle Baláka to ale bylo kvůli odstřelu v oboře, kam šéf stavební firmy jezdil s kolegy lovit už před nástupem současného ředitele lesní správy.

Oprava svahů u Klíčavy trvala čtyři roky ve dvou etapách. První skončila v roce 2016, druhá nyní. Vznikly více než čtyři kilometry speciálních opěrných zdí, které zároveň plní nároky na ochranu přírody, a 7,5 kilometru zpevněných cest. Záměr vycházel i z požadavků České inspekce životního prostředí z protokolu z roku 2008.