Za způsobení nehod dvou vlaků poslal soud seniora Jaromíra Baldu na čtyři roky do vězení a nařídil mu psychiatrické léčení. Verdikt zatím není pravomocný, Baldův obhájce si vzal lhůtu pro případné odvolání. Žalobce seniora vinil z teroristického útoku a vyhrožování teroristickým činem. Podle zákonné sazby mu hrozilo 5 až 15 let, státní zástupce ale sám chtěl, aby soud Baldu poslal za mříže na čtyři roky. Tomu středočeský krajský soud vyhověl. Přihlédl totiž k tomu, že podle znalců byla mužova příčetnost při obou útocích na vlak zmenšená.
Nastražení stromů před vlaky byl terorismus, rozhodl soud. Senior dostal čtyři roky
Jaromír Balda stanul před soudem kvůli dvěma železničním nehodám – na tratě nastražil stromy, do kterých narazily motorové osobní vlaky. Podle znalce neměli strojvedoucí šanci včas zabrzdit. Že vlaky nevykolejily a nikdo se nezranil, prohlásil za šťastnou náhodu.
Podle předsedy senátu středočeského krajského soudu Jiřího Wažika je zjevné, že Balda se na skutky delší dobu připravoval. „Nešlo o náhlý nápad, náhlý vztek, náhlé zatmění obžalovaného,“ konstatoval soudce.
Balda se přiznal. „Nechtěl jsem nikomu ublížit,“ řekl však
Obžalovaný se soudu přiznal, že nastražil stromy na koleje, i k tomu, že poblíž činu i jinde zanechal letáky s texty, které měly vyvolat dojem, že je psal vyznavač džihádu. Odmítl však, že by byl teroristou, jak tvrdí žalobce.
„V žádném případě jsem nedělal žádný teror. Nechtěl jsem nikomu ublížit nebo někoho zabít. Chtěl jsem pouze vyvolat odpor, aby k nám ta hrůza nepřišla,“ řekl Balda soudu. Hájil se tím, že se mu zdálo, „že se sem valí vlakem jako v indických filmech – na stupačkách, na střeše – a že nám znásilňují ženské“. Nastražením stromů na trať chtěl podle svých slov varovat.
Státní zástupce žádal čtyři roky a zabavení pily
Podle státního zástupce Martina Bílého se Balda dopustil teroristického útoku a také vyhrožování teroristickým činem. Zákon za ně stanoví trestní sazbu 5 až 15 let, žalobce však žádal pouze čtyřletý trest s přihlédnutím ke zmenšené příčetnosti obžalovaného. Žádal nicméně také zabavení pily a počítače, tedy předmětů použitých k páchání trestné činnosti, a nařízení ambulantní psychiatrické léčby. Soud se s žalobcem shodl – udělil navrhovaný trest a nařídil i léčbu. Musí také uhradit škodu, kterou způsobil Českým drahám a Správě železniční dopravní cesty.
„Stát musí dát najevo prostřednictvím své soudní moci, že takovéto jednání bude přísně trestáno, protože jde proti základům společenského zřízení této země,“ zdůraznil soudce.
Jedním z důkazů proti Baldovi byly i odposlechy jeho telefonátů s členkou mladoboleslavské buňky hnutí SPD. V hovoru plném vulgarismů se zmínil mimo jiné o tom, že „to chce vzít Molotovův koktejlek malinký“ a hodit ho na lidi, kteří „tu nosí arabské kutny“. Hovořil také o potřebě „vybombardovat Prahu, aby byla menší, aby se těch lidí tam tolik nevešlo“, kvůli slabým volebním výsledkům SPD v hlavním městě.
Senior podpořil hnutí finančně a před volbami se podílel i na jeho kampani – pomáhal vylepovat plakáty, agitoval u předvolebních stánků, diskutoval s voliči. Samotná SPD však v prohlášení pro pořad 168 hodin zdůraznila, že „pan Balda není a nikdy nebyl členem hnutí“, a jeho jednání prohlásila „za jednoznačně odsouzeníhodné“.
Obhájce Aleš Tolnay se přesto domníval, že by stačilo Jaromíra Baldu potrestat podmínkou. Stejně jako jeho klient odmítl, že by šlo o teroristický útok nebo vyhrožování jím. V případě pokácení stromů na trať se advokát klonil k tomu, že šlo o obecné ohrožení. Letáky pak podle něj „vyvolávaly spíše úsměv“. Podle žalobce by však podmíněný trest neodpovídal tomu, jak byl čin nebezpečný pro společnost.
Oba incidenty, kvůli kterým byl Jaromír Balda obviněn, se staly v roce 2017, první v červnu na trati mezi Mladou Boleslaví a Bakovem nad Jizerou, druhý na trati, která z mladoboleslavské odbočuje, mezi Bělou pod Bezdězem a Bezdězem. Oba osobní vlaky, které do stromů narazily, byly jen slabě obsazené, v prvním cestovalo deset lidí, ve druhém devět. Strojvedoucí vypověděli, že byly stromy nastražené tak, že neměli příležitost včas zastavit.
České dráhy, kterým patří havarované vlaky, vyčíslily způsobenou škodu na 155 tisíc korun, Správa železniční dopravní cesty pak hovořila o dalších 63 tisících korunách škody.