Začaly opravy dvou prvorepublikových parních lokomotiv. Vrátí se i unikátní Pětašedesátka

Dvě lokomotivy, které tvořily naprostý základ prvorepublikové československé železnice, budou opět jezdit. České dráhy v týdnu oznámily, že začaly opravy populárního „Čtyřkoláku“ z roku 1917, který až do loňska jezdil s historickými vlaky, ale nyní již nemůže, a také rychlíkové lokomotivy řady 365.0. Ta byla vůbec první lokomotivní řadou zkonstruovanou v nové republice.

Lokomotiva 365.024 před přepravou do dílen

Zdroj: České dráhy

I když lokomotivy řady 365.0 v očích státních drah nesplnily úplně všechna očekávání, která na ně železničáři kladli, do historie se zapsaly důrazně a nesmazatelně. O to podivnější je, že se žádná z nich nedochovala v takovém stavu, aby mohla stát v muzeu. To se ale má změnit. Začala oprava lokomotivy 365.024, která nejenže bude vystavovatelná, ale dokonce by měla i vlastními silami jezdit.

Opravu objednaly České dráhy v dílnách v německém Meiningenu. „V současnosti byl do dílen odeslán pojezd lokomotivy a další součásti tam budou převezeny v průběhu samotné opravy. Obnovená kráska by se mohla vrátit do České republiky v provozním stavu do konce příštího roku,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský s tím, že opravou zároveň prochází i tendr, a to v Nymburce.

Lokomotivy řady 365.0 jezdily s rychlíky a dálkovými osobními vlaky od roku 1921, během čtyř let jich První Českomoravská továrna na stroje vyrobila podle projektu Vojtěcha Kryšpína 40. Oproti dosavadní rychlíkové elitě, lokomotivám řady 375.0 rakouské Gölsdorfovy konstrukce, však byly slabší (výkon 1800 koní proti 1500), nižší byla i maximální rychlost, s lehčími vlaky si ale poradily hravě. Obě řady musely ve 30. letech ustoupit výrazně pokročilejším „Mikádům“ ze Škodovky, ale stroje 365.0 vydržely v provozu s osobními vlaky až do 60. let.

Jedna z těchto lokomotiv, konkrétně 365.011, stanula v roce 1951 v čele slavného „vlaku svobody“, se kterým skupina železničářů a dalších lidí ujela přes hranice do západoněmeckého Selbu. Dochovaly se pravděpodobně dvě. Kromě 365.024 existuje zrezivělá 365.020, kterou je možné spatřit v depozitáři Národního technického muzea v Chomutově.

Kromě opravy vzácného prvorepublikového stroje ohlásily České dráhy rekonstrukci ještě jedné historické lokomotivy. Stroj 434.2186 je oproti rychlíkové „Pětašedesátce“ starší, ale přece jenom o takovou vzácnost nejde. Lokomotiv řad 434.0 a rekonstruovaných 434.2 či rakouské obdoby 170 se dochovalo jen v Česku a na Slovensku nejméně šest a další v zahraničí.

Samotná lokomotiva, jejíž oprava nyní probíhá, až do loňského podzimu jezdila s nostalgickými vlaky zejména v okolí Prahy, nyní je odstavená kvůli propadlé tlakové zkoušce kotle. Stroj opravují ČD přímo ve svém muzeu v Lužné, kotel poslaly specializované firmě do Kolína.

434.2186
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Oprava lokomotivy 434.2186 – která reprezentuje meziválečnou řadu používanou především v nákladní dopravě či s osobními vlaky na tratích, kde nevadila nižší maximální rychlost – má být hotová ve druhé polovině příštího roku.

Návrat dvou lokomotiv, které pamatují první republiku, výrazně zlepší možnost vypravovat dobové historické vlaky. Z meziválečného období (nebo období před první světovou válkou) jsou v současnosti v Česku v provozu pouze tendrovky; provozuschopné „velké“ lokomotivy s přípojným tendrem jsou pouze poválečné. Poslední předválečnou velkou lokomotivou schopnou jízdy vlastní silou bylo „Mikádo“ 387.043, které jezdilo do roku 2001.