Pardubické letiště hlídá nový radar, předvoj velkých armádních nákupů

UDÁLOSTI: Na letišti v Pardubicích osadili nový radar (zdroj: ČT24)

Armáda má nový radar. Ačkoli nese název RL-2000, očekávají od něj vojáci, že bude plně na úrovni roku 2017. První nový radiolokátor osadili na letišti v Pardubicích. Kromě něj by měla armáda dostat ještě další tři soupravy, souhrnně za radary zaplatí více než 650 milionů korun. Tím ovšem velké armádní nákupy neskončí, naopak přijdou ještě mnohem větší a nákladnější.

První z nových radarů RL-2000 dohlíží na bezpečnost v okruhu 50 kilometrů od pardubického letiště. Vedení armády si od nového typu radiolokátorů podle zástupce velitele vzdušných sil Petra Hromka slibuje, „že se zvýší bezpečnost letového provozu – jak vojenského, tak civilního“. Další by se v příštích měsících měly objevit také v Čáslavi, Náměšti nad Oslavou a Praze-Kbelích.

Obměna přichází zhruba po 40 letech od pořízení dosud používaných radiolokátorů. Dodala je Tesla v 70. letech. Velitel pardubického letiště Ivo Šťastný ovšem podotkl, že končící radary od Tesly stále mají potřebné vlastnosti. „Ale jejich provoz je energeticky náročný, jsou za životností, na kterou byly plánovány,“ zdůvodnil výměnu.

Nový radiolokátor na pardubickém letišti
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Nové radiolokátory vyrábí pro armádu česká firma Eldis Pardubice. Radarové systémy v minulosti dodávala například do Německa, Polska, Ruska či Indie, česká armáda se na ni ale obrátila poprvé. „Je to důležitá reference,“ ujistil technický ředitel společnosti Zbyněk Sirůček.

Armáda kupuje i mobilní radary a vybírá vrtulníky

RL-2000 patří do kategorie primárních přehledových radarů. Není to jediná radarová technika, kterou česká armáda má. K protivdušné obraně jí slouží spíše mobilní radiolokátory, které ovšem již také potřebují vyměnit. Bude to podstatně dražší transakce než v případě primárních radarů. Armáda zakoupí osm mobilních radarů ELM-2084 izraelské konstrukce za 3,5 miliardy korun.

Kromě radarů shánějí vojáci také nové vrtulníky, které nahradí starší stroje od Mila. Ve hře o desetimiliardovou zakázku na dvanáct strojů zůstává americký Bell a italská společnost Leonardo, která vyrábí vrtulníky pod značkou Agusta Westland. O jejich nákupu už ale nebude rozhodovat současná vláda. Nové vrtulníky by se měly na obrazovkách letištních radarů objevit v roce 2020.