Biopaliva se prodávají už deset let. Nepomáhají motorům ani přírodě, přesto má jejich podíl růst

7 minut
Události: Deset let s biopalivy
Zdroj: ČT24

Před deseti lety mohli čeští řidiči na čerpacích stanicích poprvé natankovat naftu s biosložkou. U benzinu to bylo o pár měsíců později. Důvodem zavedení v EU byla snaha o snížení emisí oxidu uhličitého i pokus zajistit nový příjem pro zemědělce. Tehdejší první generace biopaliv se vyráběla především z řepky, nyní už se ve světě objevuje i druhá generace, která využívá odpad například ze slámy nebo ze zpracování dřeva.

Na čerpací stanice se začala zavážet nafta s biosložkou na přelomu srpna a září 2007. Zpočátku jí byla jen dvě procenta. Informace o biopalivech nebyly na pumpách téměř žádné a obsluha často na otázky řidičů odpovědět neuměla. V lednu 2008 se začala přidávat dvě procenta biolihu i do benzinu.

Nyní už jsou podíly vyšší – v naftě může být až 7 procent, v benzinu až 5 procent biosložky. Jde o horní hranici, v některých obdobích se může obsah měnit. Pokud chce řidič vědět, co přesně do auta tankuje, musí mu obsluha – na rozdíl od minulosti – odpovědět.

A za rok to bude ještě jednodušší, v celé EU se totiž sjednotí značení pohonných hmot. Na všech pumpách tak bude uveden i podíl biosložky. Na některých čerpacích stanicích v Česku se nová značení objevují už teď.

Nové značení pohonných hmot
Zdroj: ČT24

Za deset let se změnila i kvalita. „Zatímco na počátku bylo nevyhovujících vzorků pět, šest procent, tak dnes se pohybujeme maximálně s jedním procentem,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Přesto nejsou biopaliva určena pro všechny, mají totiž kratší životnost. „Paliva bez biosložky dodáváme například armádě, policii, hasičům, záchranné službě nebo také výrobcům aut, když zkoušejí nové motory,“ vysvětluje mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.

V budoucnu by se měly podíly biosložek v pohonných hmotách ještě zvyšovat. U nafty i benzinu by mohly dosáhnout až deseti procent. Na trhu ale roste zájem i o alternativy – například o auta na LPG, CNG nebo na elektřinu. Podle expertů se v budoucnu může ve velkém uplatnit na trhu i vodík.

  • + obnovitelný zdroj energie
    + při dotacích nižší cena
    + nižší emise oxidu uhličitého (do roku 2020 o 394 mil. tun)
  • - na výrobu litru biopaliva se spotřebuje 2500 litrů vody
    - větší množství řepky vede k úhynu zvěře
    - motor má o několik procent nižší výkon
  • Zdroj: Fakulta výrobních technologií UJEP, ČAPPO

Na rozdíl od ropy je biosložka obnovitelným zdrojem energie. Zastánci vidí přínos také v nižší produkci skleníkových plynů. Kritici ovšem namítají, že pokud se k emisím ze spalování těchto paliv přičtou plyny spojené s pěstováním řepky, vyjdou z porovnání líp klasické pohonné hmoty. Řidiči taky poukazují na nižší výkon motoru.

Na výrobu jednoho litru biopaliva je potřeba asi 2500 litrů vody. Nejčastěji se pro biopaliva pěstuje řepka olejná, obilí, cukrová řepa nebo třtina, ale také brambory, kukuřice, palma olejná a soja. V Česku dominuje řepka, v roce 2007 ji zemědělci zasadili zhruba na 337 tisících hektarech, nyní je téměř na 400 tisících hektarech.

Z čeho se vyrábí biopaliva
Zdroj: Fakulta výrobních technologií UJEP/ČAPPO
Pěstování řepky
Zdroj: ČT24/ČSÚ/Agrární komora

Biopalivo má kratší životnost

Palivo s biosložkou by kvůli kratší životnosti neměli tankovat řidiči, kteří jezdí málo anebo nárazově. „Pokud přidáme biosložku do klasického benzinu nebo motorové nafty, tak dochází ke zkrácení životnosti a spotřebitel s tím musí počítat. Zkrácení je obtížné odhadnout, nicméně udržitelnost paliva se pohybuje v řádu měsíců,“ vysvětluje profesor Milan Pospíšil z Vysoké školy chemicko-technologické.

Když řidič nechá takové palivo v nádrži dlouho, začne odbourávání biosložky. „V rámci biodegradace může docházet ke tvorbě pevných usazenin, které mohou ucpat palivový filtr nebo vstřikovací trysky. Pak sebou vozidlo může škubat nebo jet nepravidelně a ztrácí se tak komfort jízdy. Že by se vozidlo úplně rozbilo, to ne,“ uvádí.

Pokud se řidič do takové situace dostane, měl by navštívit servis. Nutné je vyměnit palivo a vyčistit všechny palivové cesty i nádrž. Pak bude auto opět fungovat normálně. „Takže když to vozidlo musím na delší dobu odstavit, tak tam dát palivo bez biosložky, pokud je to možné,“ radí Pospíšil.

Cesta z pole až do nádrže

Česká pole žloutnou každoročně na přelomu května a června. O pár týdnů později už nákladní auta zralá semínka řepky olejky odvážejí z polí. Část sklizně putuje do lovosické firmy na zpracování řepky, jen tam jí ročně zpracují zhruba 450 tisíc tun. Černá semena řepky obsahují až 47 procent oleje, který se z nich vymačká v obřích lisech.

„Získá se první část oleje – panenský olej. Pevná část, takzvané pokrutiny, následně putují do extrakce, kde se získá druhá část oleje,“ vysvětluje člen představenstva Preol Martin Kubů. Do zbytku rozdrcených semen se pak přidá chemické rozpouštědlo, které vyplaví zbývající třetinu oleje.

Černá semena řepky obsahují až 47 procent oleje
Zdroj: ČT24

Tuhý zbytek, rozdrcená semena zbavená oleje, se jako řepkový šrot prodává zemědělcům na krmení zvířat. Zato veškerý řepkový olej zůstává v továrně a zpracovává se dál. Chemickou reakcí z něj v potrubí a nádržích vznikají konečné produkty.

„Smísí se část získaného oleje s katalyzátorem – asi devět dílů oleje a jeden díl katalyzátoru – přičemž vznikne zpět devět dílů biopaliva a jeden díl glycerinu. Ten slouží pro technické, farmaceutické a potravinářské účely,“ popisuje Kubů. Glycerin se přidává třeba do krémů a mýdel. Zato vyrobené biopalivo se už bez další úpravy přimíchává jako biosložka do benzínu a nafty. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 6 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 7 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 7 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 11 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 11 hhodinami
Načítání...