Řidiči na Zlínsku stávkovat nebudou. Na jihu Čech jich naopak nevyjede několik set

UDÁLOSTI: Většina řidičů autobusů už ví, zda bude ve čtvrtek stávkovat (zdroj: ČT24)

Stávka řidičů autobusů postihne ve čtvrtek zejména Jihočeský, Ústecký, Olomoucký a také Jihomoravský kraj. Jako částečná náhrada by v některých krajích měly fungovat posílené vlaky. Okrajově se stávka dotkne i Libereckého kraje a Vysočiny, své rozhodnutí stávkovat naopak přehodnotili odboráři majoritního dopravce ve Zlínském kraji ČSAD Vsetín.

ZLÍNSKÝ KRAJ

Řidiči ČSAD Vsetín podle nařízení vlády přidáno dostali, stávkou původně chtěli podpořit kolegy v krajích, kde se tak nestalo. Předseda odborářů ČSAD Vsetín Miroslav Hruška ještě v pondělí tvrdil, že stávku podporuje 80 až 90 procent řidičů firmy. Většina spojů by v takovém případě nevyjela. 

Podle Hrušky ale odboráři nakonec stávku odvolali, protože v kraji zůstal ČSAD Vsetín osamocen. Řidiči ostatních dopravců se totiž rozhodli stávku podpořit nejvýše vylepením letáků v autobusech. Zlínský kraj byl prvním, kdo nařízení vlády o platech vyřešil. Zastupitelstvo uvolnilo pro tyto účely 73,5 milionu korun.

JIHOČESKÝ KRAJ

Jiná je situace na jihu Čech, kde chce 6. dubna stávkovat několik stovek řidičů ze společností GW Trans (dříve ČSAD Jihotrans), ČSAD Autobusy České Budějovice a ČSAD STTRANS. Ve firmě Comett Plus Tábor se o stávce rozhodne 5. dubna do 10:00 po jednání vedení společnosti s odboráři. 

Platy řidičů autobusů
Zdroj: ČT24

„Zatím máme informaci, že závodní výbor schválil stávku, dotkne se to asi 150 řidičů. Náhradní dopravu nejsme schopni zajistit,“ řekl generální ředitel GW Trans Robert Krigar. Kolem 150 řidičů se ke stávce přidá i v ČSAD Autobusy České Budějovice. Ke stávce se připojí pouze linkoví řidiči. Řidičů MHD a dálkových linek se stávka netýká. 

Přesto ale podle náměstka hejtmana Jana Kubíka (ANO) stávka postihne 70 procent dopravní obslužnosti v regionu. Náměstek zdůraznil, že není v silách kraje zajistit náhradní dopravu: „Můžeme navýšit kapacitu na páteřních vlakových linkách, ale bohužel v tomto rozsahu není v našich silách ani v silách ostatních dopravců, kteří stávkovat nebudou, zajistit dopravní obslužnost. Život v regionu by to omezilo zásadně.“

České dráhy nicméně své spoje posílí. Z Tábora do Bechyně by měly jezdit dvakrát kapacitnější vlaky, výrazně delší vlaky by měly jezdit i mezi krajským městem a Českým Krumlovem. 

ÚSTECKÝ KRAJ

Jasný zatím není rozsah stávky v linkové autobusové dopravě v Ústeckém kraji. Na Teplicku autobusy ve čtvrtek vyjedou, řidiči společnosti Arriva se ke stávce kvůli navýšení mezd nepřipojí. Odbory dalších tří dopravních firem, které v kraji jezdí, ale ještě sbírají podpisy na podporu stávky.

Podle ředitele společnosti BusLine Radka Chobota se v Ústeckém kraji předpokládá skoro stoprocentní účast řidičů na stávce. Zdůraznil však, že se vedení firmy bude snažit do poslední chvíle jednat o odvolání protestu.

Řidič autobusu
Zdroj: ČT24

Ústecký kraj už nicméně oznámil, že v případě stávky nebude náhradní dopravu zajišťovat. „Pokud spoje opravdu nevyjedou, může kraj trvat na plnění stávajících smluv, ze kterých plynou například i sankce ve výši 1000 korun za nevyjetý kilometr,“ řekla mluvčí kraje Lucie Dosedělová.

OLOMOUCKÝ KRAJ

V Olomouckém kraji se ve čtvrtek stávka dotkne především Šumperska a Jesenicka, kde se chce k protestu přidat většina řidičů. Naopak na Olomoucku, Přerovsku a Prostějovsku by stávka provoz autobusových linek poznamenat příliš neměla.  

Stávkovat plánují někteří řidiči společnosti Arriva Morava. „Na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a v Zábřehu se chce ke stávce podle odborářů připojit celkem 181 řidičů z 291,“ uvedla ředitelka společnosti Pavla Struhalová.  

Odboráři ale podle Struhalové ani přes opakované výzvy firmě zatím neoznámili, kteří řidiči se ke stávce připojí. „Situaci tak budeme nejspíš muset řešit až ve čtvrtek ráno operativně. V rámci městské hromadné dopravy v Šumperku pojedou autobusy v omezeném rozsahu,“ podotkla.  

JIHOMORAVSKÝ KRAJ

Výrazné omezení čeká na cestující v Jihomoravském kraji. Ve čtvrtek nevyjede 59 linek z celkových 217, dalších 97 pojede s omezením. Nejvíce se stávka dotkne Břeclavska, Kyjovska a Vyškovska. V kraji jezdí 19 dopravců, podle jeho informací nepojedou autobusy firem Adosa, ČAD Blansko, ČSAD Kyjov Bus, BORS Břeclav, Tourbus, Vydos Bus a Znojemská dopravní společnost PSOTA, celkem by mělo jít o 57 procent všech výkonů.  Brněnské MHD se stávka nedotkne. 

Kraj se snaží společně s koordinátorem krajské dopravy, společností Kordis JMK, dopady stávky co nejvíce omezit. Domlouvá především posílení vlakových spojů na tratích Tišnov–Brno–Břeclav, Náměšť nad Oslavou – Brno a Brno – Veselí nad Moravou. Posílené budou rychlíky z Vyškova do Brna a navíc pojede ranní mimořádný vlak z Vyškova. „Zastaví v Lulči, Rousínově a v Brně-Slatině,“ uvedla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. Někteří autobusoví dopravci také nabídli pomoc v podobě posilových autobusů. Detailní informace najdou lidé na webu Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje. 

LIBERECKÝ KRAJ a KRAJ VYSOČINA

Okrajově se stávka řidičů autobusů dotkne ještě dalších dvou regionů. V Libereckém kraji se sice k protestu nepřipojili řidiči hromadně, ale zapojí se někteří jednotlivci. Autobusy by přesto měly jezdit podle jízdních řádů.

V Kraji Vysočina pak sice řidiči regionálních dopravců stávkovat nebudou, ale odpadnou spoje, které zajíždí do regionu z Jihomoravského nebo Jihočeského kraje. Rozsah omezení ještě není zřejmý, hejtmanství počítá s tím, že z linek, jež objednává, nepojedou tři, se kterými zajíždí na Pelhřimovsko táborský dopravce Comett Plus.

OSTATNÍ KRAJE

V ostatních krajích se s celoplošnou stávkou nepočítá. Řidiči ji případně podpoří jen symbolicky například letáky na palubních deskách vozů nebo na spodní části dveří. Pokud by se nějací řidiči pro stávku nakonec rozhodli, dopravci zajistí náhradní dopravu.

Mzdy navýšila vláda

O zvýšení mezd řidičů linkových autobusů rozhodla loni vláda. U řidičů mzda od ledna letošního roku vzrostla z dřívějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 koruny. Z 50 korun na hodinu asi na 88 Kč se zvýšil příplatek za čekání mezi jednotlivými jízdami.

Nově byl zaveden i příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši 6,60 Kč za hodinu. Podle odborů ale dostali řidiči v některých krajích přidáno méně, než očekávali.