Americká námořní pěchota testuje autonomní nákladní letouny a vrtulníky. Stroje by mohly být nasazeny do příliš nebezpečných akcí, jako bylo například hašení požárů v Kalifornii nebo dodávání materiálu do nejnebezpečnějších oblastí. Počítačový systém dokáže plně zastoupit pilota.
Vrtulník bez pilota by mohl hasit třeba požáry. Systém testují američtí mariňáci
Letouny se během letu orientují pomocí lidarových senzorů a nevadí jim ani snížená viditelnost. Stroje, které dokáží plně fungovat bez pilota, nabízí vojákům širokou škálu využití. Série úspěšných testů už povzbudila vývojáře k tomu, aby uvažovali o možnostech v soukromém sektoru. Například pro komerční dopravní lety.
Celé počítačové řízení je vytvořené tak, aby zastoupilo pilota v případě, že je potřeba zajistit dodávky materiálu do nejnebezpečnějších oblastí. Vše potřebné vyhodnotí palubní systém, který lze osadit do jakéhokoliv vrtulníku a má podle konstruktérů i široké civilní využití. Všude tam, kde je pro piloty příliš nebezpečno nebo kde by museli ve vzduchu trávit příliš času.
„Proč posílat mariňáky do nebezpečného prostředí, když můžeme nejdřív vyslat robota? S bezpilotním letounem je to stejné. Můžeme s ním dělat věci, které s posádkou nejsou možné, jako vynechat dobu odpočinku, kterou lidé potřebují nebo letět do vysoce nebezpečných oblastí,“ uvedl podplukovník americké námořní pěchoty Dan Schmitt.
Ovládání takovýchto helikoptér je poměrně jednoduché, a mohly by v budoucnu najít cestu i do civilního sektoru. Seržantovi Dionte Jonesovi trvalo jen čtvrt hodiny, než se pomocí tabletu naučil pilotovat vrtulník.
Tablet mu stačil k tomu, aby si přivolal bezpilotní stroj přesně na místo, kde by potřeboval vyložit zásoby. Zbytek obstaral Autonomní letecký nákladní užitkový systém – zkráceně AACUS, osazený v běžně užívaném vrtulníku Bell UH-1.
„Vrtulník má v zásadě svůj vlastní mozek a sám vyhodnocuje situaci. Určím mu, kde má přistát a kdy ho potřebuji, a můžu mu určit, kdy odletět, pokud ho už nepotřebuji,“ vysvětlil seržant Dionte Jones.
Člen výzkumného programu AACUS Steve Chisarik je s výsledným řídicím systémem spokojený a v budoucnu ulehčí podle něj práci třeba hasičům. „Například hašení požárů, které právě hoří v Kalifornii. Každý den vystavují riziku piloty i posádky letounů. Mít možnost tam poslat stroje úplně bez lidí nebo jen s několika členy posádky, to je investice, která se vyplatí,“ doplnil Chisarik.