USA rozděluje spory o to, zda proti rasismu protestovat na fotbalových stadionech. Podle některých kongresmanů se ruští internetoví trollové pokusili do americké společnosti vrazit ještě větší klín. Podle CNN měli Rusové koupit reklamu na Facebooku a pokusit se cíleně prohlubovat rasové nepokoje ve Fergusonu a Baltimoru.
Ruští trollové se prý snaží v USA umocnit rasové nepokoje
„(Rusové) o víkendu zaujímali obě strany této pře a tlačili je ze svých trollích farem tak, jak jen mohli, aby v Americe zvýšili úroveň rámusu a aby se už tak velký problém zdál ještě větším. Pokoušejí se tlačit na nejednotnost v naší zemi,“ tvrdí republikánský senátor James Lankford.
Oxfordská univerzita v nejnovějším výzkumu také tvrdí, že výskyt falešných zpráv byl před loňskými volbami vyšší v klíčových státech, které nakonec rozhodly. „Spekuluje se, že se (Rusům) dostalo pomoci z Trumpova štábu, který sám měl dost digitálních informací pro své vlastní cílení,“ uvedl demokratický senátor Richard Blumenthal.
Kongres chce během schůzky se zástupci Twitteru zjistit, kolik toho vědí o cílené ruské kampani ve svém prostoru. Kongresoví vyšetřovatelé se už setkali s vedením Facebooku. Ten připustil, že se na jeho stránkách objevovala reklama, za níž stáli Rusové. Obsah zhruba tří tisíc sdělení slíbil Kongresu poskytnout.
Šéfové dalších sociálních sítí jsou pozváni na slyšení v příštích týdnech. Povede to asi i k tlaku na klíčové hráče v Silicon Valley, aby se šedou zónou politické reklamy víc zabývali. Se zástupci Kongresu a administrativy v těchto dnech ve Washingtonu jednal i náměstek ministra zahraničí Jakub Durr.
Jedním z témat byly právě české zkušenosti s ruskými dezinformacemi. „Bez nějakých velkých slov jsou to konkrétní kroky, opatření, které máme za sebou a které se osvědčily a které Ameriku inspirují pro nějaký konkrétnější ucelenější přístup,“ prohlásil Dürr.
Recept na to, jak reagovat, ovšem Američané stále hledají. Stejně jako odpovědi na otázku, jakou roli Kreml před volbami přesně hrál.