Provoz na hlavním tahu na Frýdek-Místek se na pět minut zastavil. Místní tam protestovali proti pomalé přípravě obchvatu, na který čekají už více než dvacet let. Začátek jeho výstavby je ale opět v ohrožení. Stavba má totiž stále jen jedno platné stavební povolení ze tří.
Lidé zablokovali hlavní tah na Frýdek-Místek. Nelíbí se jim pomalá stavba obchvatu
Protest organizovali obyvatelé města, kteří se domluvili na facebookových stránkách Chceme obchvat Frýdku-Místku. „Stačí mi, když jezdíme na návštěvu k dětem nebo k lékaři. Chudáci lidé, kteří bydlí v blízkosti a musí ten vzduch dýchat,“ napsala Ludmila Dubčáková. Právě na nekvalitní vzduch si na stránkách lidé stěžují nejvíce.
O stavbě obchvatu se v obci mluví už několik let. Právě na pomalé řešení problému chtěli místní upozornit zablokováním silnice ze směru od Příboru do Českého Těšína. Po třetí hodině odpoledne tam pět minut přecházelo po přechodu pro chodce několik desítek lidí.
Podpořili je i představitelé města. „Situace je opravdu neudržitelná, a pokud by se nenašla taková iniciativa, tak bychom akci organizovali sami,“ okomentoval protest primátor Frýdku-Místku Michal Pobucký (ČSSD). Podle něj kvůli plánovanému obchvatu město proinvestovalo už okolo dvaceti milionů.
Organizátoři upozornili, že několikaminutové zastavení provozu je pouze začátek. Pokud se situace nezmění, přistoupí podle svých slov k razantnějším krokům. Obchvat by měl vyvést z centra města až 40 tisíc aut, které tam denně ve špičce projedou. Ne všichni ale jeho výstavbu podporují, někteří se obávají, že povede v okolí jejich domovů.
Výstavbu zpomalily předpisy i aktivisté
Pro krátký protest se místní rozhodli poté, co zjistili, že se obchvat po letech příprav možná vůbec nepostaví. Jeho část mezi Rychalticemi a Frýdkem-Místkem už je přitom postavená. Organizátoři proto vyzývají vládu, aby udělala všechno proto, aby výstavba začala co nejdříve. „Chtěli bychom do Velikonoc od vlády konkrétní plán,“ uvedl organizátor protestu Tomáš Hrubel. S ministerstvem dopravy i ministerstvem životního prostředí jednají i zastupitelé města.
Problémy způsobily mimo jiné nové evropské předpisy. Nejkomplikovanější situace je pro ministerstva v úseku, kde má obchvat procházet evropsky významnou lokalitou Niva Morávka. Chybí stavební povolení i platné stanovisko o vlivu stavby na životní prostředí - EIA. To původně vydané totiž novým předpisům nevyhovuje.
Evropská unie požaduje nové posouzení vlivu na životní prostředí celkem u 64 důležitých dopravních staveb v Česku. Jejich výstavba by se tak mohla zdržet i o několik let, což by ohrozilo i čerpání peněz z evropských fondů. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) se jedná asi o 90 miliard. Vláda se proto bude snažit s Evropskou komisí vyjednat pro tyto stavby zvláštní režim.
Obchvatu chybí potřebné stavební povolení
Stavba má navíc jen jedno platné stavební povolení ze tří. Ještě před rokem měla dvě, ale ministr dopravy Dan Ťok jedno z nich zrušil. Vyhověl tak ekologickému sdružení Děti Země, které upozornilo na chyby v dokumentu. „Týká se průchodu obchvatu přírodní památkou Profil Morávky. Ministerstvo musí povolení projednat znovu,“ vysvětlil tehdy mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Jediné platné stavební povolení vydaly úřady na větší část západní poloviny obchvatu. Tam je ale zase jiný problém - tři sta padesát tisíc tun nebezpečných odpadů. Sanace skládky Skatulův Hliník, která patří mezi staré ekologické zátěže, je podmínkou stavby. Zakázku na sanaci zadalo ministerstvo financí ale teprve letos na konci ledna. Celý obchvat se má stavět čtyři roky a stát čtyři miliardy. Skládka se má podle plánu čistit souběžně.