Hutě ArcelorMittal znovu dostaly pokutu za nerecyklování obalů, zaplatit mají 1,8 milionu

Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) uložila hutní společnosti ArcelorMittal Ostrava (AMO) pokutu 1,8 milionu korun za opakované porušení zákona o obalech. Firma podle mluvčí inspekce Jany Jandové dlouhodobě neplnila svou povinnost zajistit recyklaci či využití obalů z výrobků, které uváděla na český trh.

Mluvčí AMO Barbora Černá Dvořáková řekla, že firma pokutu odmítá a proti rozhodnutí podá správní žalobu. Společnost se podle ní neztotožňuje s interpretací zákona o obalech, jak ji uvádí inspekce.

Ředitel oblastního inspektorátu ČIŽP Ostrava Karel Kozubek k tomu dodal, že v kontrolovaném období v roce 2015 uvedla firma na trh a do oběhu v Česku téměř 3000 tun obalů.

„Zákon jí ukládá, stejně jako všem subjektům uvádějícím na náš trh balené zboží, aby u určitého množství z těchto obalů zajistila jejich další využití či recyklaci. Úroveň danou zákonem však společnost ArcelorMittal Ostrava nesplnila,“ uvedl Kozubek. Firma tak podle něj oproti konkurenci výrazně ušetřila na nákladech spojených se splněním této povinnosti.

Podnik již pokuty dostal několikrát

Na výši pokuty mělo vliv to, že podnik porušil zákon o obalech opakovaně. V letech 2011 a 2013 už za to dostal od České inspekce životního prostředí pokuty 250 tisíc a 600 tisíc korun. „Společnost ArcelorMittal Ostrava se proti pokutě uložené inspektory ČIŽP odvolala, ministerstvo životního prostředí ale odvolání zamítlo a sankci v plné výši potvrdilo,“ uvedla Jandová.

Mluvčí hutí řekla, že inspekce nebere v potaz skutečnost, že veškeré kovové obaly zpětně zpracovává systém sběren a výkupen šrotu a že se z nich vyrábějí nové ocelové výrobky. 

Tvrzení, že zpětně nevyužíváme obaly, je proto naprosto liché. Huť je trestána za skutečnost, že se nezapojila do monopolistického systému EKO-KOM, který je založen na povinných poplatcích této organizaci, ale který reálně nezajistí vyšší využitelnost obalů produkovaných naší hutí.
Barbora Černá Dvořáková
mluvčí ArcelorMittal Ostrava

Huť podle ní svým jednáním rozhodně nezpůsobila větší zatížení životního prostředí. „Chybí tak zásadní aspekt trestání, kterým je nebezpečnost daného jednání pro společnost,“ dodala mluvčí.

Ostravská huť je na prodej

ArcelorMittal Ostrava patří do skupiny ArcelorMittal. Vyrábí ocel pro stavebnictví a strojírenství, je největším výrobcem silničních svodidel v Česku. Kromě českého trhu dodává své výrobky do více než 40 zemí světa. AMO i s dceřinými společnostmi má téměř 7000 zaměstnanců. Loni dosáhla čistého zisku 3,2 miliardy korun.

„Finanční výsledek za rok 2017 byl ve výši 5,3 miliardy korun, což je o 4,2 miliardy více než v roce 2016. Důvodem nárůstu jsou vyšší finanční výnosy plynoucí zejména z prodeje podílů v dceřiných společnostech ArcelorMittal Tubular Products Ostrava a ArcelorMittal Tubular Products Karviná mateřské společnosti,“ sdělila již dříve Barbora Černá Dvořáková.

V provozní oblasti loni podnik vytvořil ztrátu 2,6 miliardy korun. Podle mluvčí byla jejím důvodem nižší výroba, která byla ovlivněna investicemi, plánovanými opravami několika zásadních výrobních zařízení a nižšími maržemi. Skupina ArcelorMittal v současné době svou ostravskou firmu prodává.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Obce podporují mladé rodiny. Za novorozence nabízí rodičům i deset tisíc korun

Odchod mladých a malá porodnost. Mnohá menší města a obce se potýkají s postupným vylidňováním. Řada z nich proto například zvyšuje finanční příspěvek na novorozence. Od příštího roku dostanou dvojnásobnou částku – tedy deset tisíc korun – děti ve městě Brumov-Bylnice. Stejný příspěvek mají od letošního července i pro rodiče v Jeseníku nebo Valašských Kloboukách. Naopak obec Modrava letos příspěvek snížila z původních šedesáti tisíc na nynějších deset tisíc korun.
před 1 hhodinou

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
před 2 hhodinami

Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny

Ministerstvo životního prostředí představilo pravidla, která mají zajistit větší ochranu půdy před erozí způsobenou kromě vody i větrem. Agrární komoře vadí, že s ní resort změny dostatečně neprojednal a není ani úplně jasné, jak se budou posuzovat jednotlivé případy. Vyhlášku kritizují i Motoristé. Nová pravidla mají platit od července.
před 2 hhodinami

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 11 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 12 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
včera v 07:00

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025
Načítání...