Královéhradecký kraj chce na Broumovsku opravit a otevřít pro automobily další tři hraniční přechody do Polska. Rekonstrukce silnic vyjde na stovky milionů. Místní se ale bouří. Bojí se, že těžká doprava může poškodit ve vesnicích domy. Prospěch z otevření přechodů bude podle nich mít jen několik místních firem.
Další hraniční přechody pro auta nechceme, říkají lidé na Broumovsku
Kamiony projíždějí Otovicemi zhruba každách 30 minut. Jezdí pro kámen do lomu hned za hranicemi, do polského Tlumaczówa. Na silnici s omezením pro šest tun přitom smí čtyřicetitunové soupravy jen díky zvláštní výjimce.
„Celé čtyři kilometry je slyšet, jak nákladní auto po zničené cestě drncá, jak to mlátí. Přes léto začali jezdit o půl šesté ráno a skončili v devět večer,“ popsal průjezd aut Otovicemi jejich starosta Petr Novák (nez.).
Další komplikací je, že po silnici jezdí i traktory. Uvezou zhruba tolik, co nákladní auta, ale dopravní značka s omezením pro ně neplatí.
Domy se trhají a rozpadají
Spojení s Polskem má podle kraje pomoct místním firmám i návštěvnosti památek. Původní německou cestu, která byla určená pro dva koňské povozy, chce hejtmanství rozšířit. Z 350 místních lidí jich petici proti podepsalo 320.
Starosta Petr Novák dodává, že silnici v Otovicích lemují domy, a pokud tam projíždí nákladní auto, všechno se klepe. Domy se pak trhají a rozpadají.
„O případném omezení provozu v Otovicích zatím není rozhodnuto. Kraj bude s obcí nadále jednat,“ konstatoval mluvčí Královéhradeckého kraje Michal Friček.
Starostové: Kraj s námi nekomunikuje
Krajská správa a údržba silnic už do Otovic doručila smlouvu o stavbě. Hlavní problém podle starostů je, že s nimi kraj o svých záměrech prakticky vůbec nekomunikuje. Nejdůležitější informace se dozvídají z doslechu.
Na druhou stranu ale starostové dodávají, že Broumovsko nějaký impulz opravdu potřebuje, že si to uvědomují.
Proti snahám rozšířit přechod v Otovicích bojuje tamní starosta už devět let. Obhajovat záměr kraje teď do vesnice, kde nemají ani samoobsluhu, bude muset přijet hejtman. Místní totiž hrozí, že dopravu na silnici jednoduše zablokují.
Demonstrace proti kamionům na Sokolovsku
Před osmi lety čelil podobnému odporu i Karlovarský kraj. Rozšiřování hraničních přechodů tam provázely nesouhlas a protesty. Například v Kraslicích na Sokolovsku se lidé obávali, aby centrem města nezačala projíždět těžká kamionová doprava. Město přitom nemá a ani nemůže mít obchvat – leží v průsmyku.
V roce 2008 kvůli obavám z kamionů demonstrovaly v Kraslicích stovky lidí. Kraj chtěl přes město pustit nákladní auta těžší než dvanáct tun. Lidé ale s protesty uspěli - přímo na hranicích už cestu kamionům do města zakazují dopravní značky.
Spory provázely i rozšíření hraničního přechodu v Potůčkách. Podnikatelé se tam obávali o zisky. Do roku 2008 směli přes přechod chodit jen pěší a místním podnikatelům to vyhovovalo. Turisti z Německa se totiž pěšky dál nedostali a v obci utráceli peníze. Po měsících přesvědčování nakonec radnice souhlasila a povolila vjezd i osobním autům.
Novinkou pro řidiče v kraji by měl být hraniční přechod u Plesné. Na jeho vybudování chce Karlovarský kraj čerpat dotaci v rámci programu přeshraniční spolupráce. Pokud s žádostí uspěje, řidiči by nový přechod mohli používat v roce 2020.