Po osmdesátých letech nezůstaly jen paneláky, ale i veslařský kanál nebo kreativní melouchy

I když dominantou stavebnictví osmdesátých let byla hlavně panelová sídliště, přes všechna úskalí se dostalo i na experimenty. Osobní vzpomínky architektů, ale třeba i vedoucího stavebního úřadu na tehdejší dobu shromáždil v knize rozhovorů historik architektury Petr Vorlík.

„Knihu jsme koncipovali tak, aby ukázala různá témata, různé oblasti, od obecných témat rehabilitace struktury města přes památkovou péči až po experimenty, jako je třeba ekologická architektura. A chybět nemůže alespoň krátké naťuknutí teorie,“ shrnul obsah knihy její editor Petr Vorlík.

Podle něho se architektura osmdesátých let odehrávala na dvou kolejích. Tu hlavní přinesla normalizace a zprůmyslnění stavebnictví, kdy se průmyslově vyráběly skelety a panely. „Důraz se kladl na kvantitu, pokrytí potřeb obyvatelstva, což byl v podstatě dozvuk experimentu šedesátých let,“ poznamenává Vorlík.

Plnit plán

Budovy ústředí KSČ nebo prominentní zdravotnická zařízení měly sice zajištěné investice, ale i na ně doléhala liknavost systému. „Největší tlak, kterému architekti čelili, byly dodavatelské řetězce a potřeby splnit socialistické plány na počet bytů a výstavbu vybavenosti,“ upřesňuje Vorlík.

Rozhovory ale přinesly zajímavý poznatek, že ideologický vliv na architekty si téměř nikdo nevynucoval. Na rozdíl třeba od staveb padesátých let, které víceméně musely splnit měřítka socialistického realismu, ale i oproti stavbám z dvou necelých následujících desetiletí, do nichž se promítla snaha přiblížit se mezinárodnímu stylu a slovo měla i inspirace meziválečným funkcionalismem.

Tlak, že by nová stavba měla vypadat „normalizačně“, oslovení projektanti či architekti víceméně nezaznamenali. „Ale na druhou stranu postavit z těch unifikovaných dílců něco kreativnějšího byla docela velká výzva. A i o tom ta kniha je, jak se architekti pomocí improvizace, kreativity, experimentu vyrovnali s tím, že museli z často banálních dílců vytvořit zajímavou architekturu, o kterou usilovali,“ dodává Vorlík.

Nejsou panely jako panely

Opomenout nelze ani zapojení veřejnosti do výstavby. Stát nestíhal, a tak stavěli anebo zvelebovali veřejný prostor i lidé při dobrovolně povinné Akci Z. A po večerech a víkendech navíc sháněli materiál a svépomocí stavěli své vlastní domy.

Vorlík upozorňuje, že třetina poválečné výstavby vznikala individuálně. Ta soukromá znamenala kreativní melouch pro architekty a projektanty. Dostali se tak k zajímavějším nápadům, než jim dovolovalo třeba zaměstnání v projektových ústavech.

Parter nového Barrandova patří k těm povedenějším
Zdroj: Petr Merta/ČTK

Nápady šlo protlačit i do zdánlivě unifikovaných sídlišť. Zejména v podobě mobiliáře či třeba prodejen. Za povedené partery označuje autor ty nové na Barrandově nebo z druhé etapy Jižního Města v Praze. Signalizují určitý přelom, kdy se začínají prosazovat představy mladší generace architektů, kteří už nejsou jednoznačným zastáncem zprůmyslnění a mezi skelety a panely hledají vlastní cesty.

Jako příklad technicistní architektury ovlivněné Západem jmenuje veslařský kanál v Račicích nebo skokanské můstky v Harrachově. Už tehdy se také začalo v architektuře uvažovat ekologicky. Využití se hledaly třeba pro solární panely, energii z nich využívaly bazény v Břeclavi a Tachově nebo kulturní dům v České Lípě.

„To je skupina staveb, která mi přijde neobyčejně zajímavá. Mimořádné zakázky často znamenají velkou improvizaci, dotlačit dodavatele, aby vytvořili něco atypického,“ oceňuje Vorlík.

Sídliště ne, raději řemeslníka

Postmoderní a hi-tech architektura, zájem o ekologii, inspirace zahraniční literaturou byly signálem určitého dobového uvolnění. Revize dříve prosazovaných myšlenek na podobu města přispěla třeba k záchraně činžáků na pražském Žižkově. I když rozsáhlou asanaci staré zástavby definitivně stopla až sametová revoluce, přibrzdily ji ještě dříve protesty tehdejší mladé generace architektů a projektantů.

Na vzporu proti záměru proměnit Žižkov na sídliště vzpomíná v knize architekt Ivan Vavřík. Spolu s kolegy publikoval manifest a jako projev nesouhlasu s chystaným barbarstvím symbolicky zapálil model Žižkovského vysílače. „Měli jsme to jako střet historie, tradice a krásy vůči brutalistické komunistické politice,“ vysvětluje. „Přestavba Žižkova není myšlenka až sedmdesátých nebo osmdesátých let, už s tím začali levicoví architekti ve třicátých letech,“ připomíná.

Paneláky nakonec nenahradily chátrající pavlače a byty bez vlastního sociálního zařízení i proto, že se takové nápady ukázaly neefektivní. „Spočítali jsme, že s panelákem jsou dvakrát dražší, než když sem vezmeme řemeslníka, který udělá nový stoupačky a elektřinu a opraví ten byt,“ tvrdí Vavřík.

Nový program modernizace bytového fondu nastartovala proměna nedalekých Vinohrad. „Tam byly i některé kuriózní věci, který si lidi dodělávali sami, třeba v tloušťce zdi byl záchod,“ prozrazuje architekt Vladimír Krátký. Titulek jeho rozhovoru v knize o zmíněné době ledacos napoví: Tenkrát, kdo namaloval do projektu cihelnou zeď, tak byl frajer.

Jsou to nenápadné projekty, ale hezky vyjadřují dobu, která se od modernistického ‚všechno zboříme a postavíme tady nové skvělé zářivé město‘ posunula k péči. Osmdesátá léta s něčím takovým začala a my z toho dodnes těžíme, protože v devadesátých a nultých letech se na to navázalo.
Petr Vorlík

Rozhovory s pamětníky podle něho pomohly k informacím, které se nedají dohledat v archivech nebo dobové literatuře, kde se musí číst spíše mezi řádky. Kniha s pětatřiceti interview navazuje na dvě předchozí publikace: jedna se věnovala (a)typickým stavbám a fenoménům na sklonku normalizace, druhá nerealizovaným a utopickým dobovým vizím.

3 minuty
Vyšly rozhovory o architektuře osmdesátých let
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 34 mminutami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 1 hhodinou

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 7 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025
Načítání...