Poprvé na tuzemská operní jeviště vstoupila démonická Medea italského skladatele Luigia Cherubiniho. Inscenaci na motivy antické báje o kouzelnici, která v pomstě zavraždila své děti, nastudovalo Divadlo J. K. Tyla v Plzni.
Operní Medea poprvé vraždí a zpívá v Česku. Příležitost jí dala Plzeň
Příběh Medey je příběhem o lásce i nenávisti, o pomstě a smrti. „Vypráví o trojúhelníku mezi Iasonem - my operu zpíváme v italštině, tedy Giasonem -, Medeou a Giasonovou novou nevěstou Glauce,“ prozradil pro ty, kteří řeckou mytologii neznají, ředitel divadla a režisér inscenace Martin Otava. „Hlavním tématem je, v jedné větě, upozadění citu lásky a upřednostnění peněz a kariéry.“
Tylovo divadlo je první českou scénou, která tuto operu uvádí, přestože premiéru měla už v roce 1797 v Paříži, kde Ital Luigi Cherubini prožil většinu svého života. Složil na třicet oper, po druhé světové válce se na našich jevištích ale neobjevila žádná.
V zahraničí se o návrat Medey do operního repertoáru postarala slavná pěvkyně Maria Callas, která tuto roli nastudovala v 50. letech. V Plzni titulní postavu alternují tři pěvkyně. „Medea je vášnivá, zhrzená, utrápená, milující. Obsahuje všechny vlastnosti dnešní ženy,“ domnívá se jedna z představitelek antické hrdinky Katarína Joda. Jako Medeu mohou diváci vidět také Ivanu Veberovou a Livii Obručník Vénosovou.
Scénografie plzeňské inscenace odkazuje k architektuře a estetice nacistického Německa - podtrhuje tak paralelu mezi nástupem fašismu a prosazování despotické moci.
Do konce června se Medea bude v Plzni hrát ještě třikrát, v programu nové sezony se objeví hned od září.