Klostermann, šumavský patriot, který pomáhal malým

Šumava - Od smrti Karla Klostermanna, spisovatele, který ve svých románech zachytil atmosféru českobavorského pomezí konce 19. století, uplynulo 90 let. Ze světa lesních samot, V ráji šumavském, Skláři - to jsou jen tři tituly z jeho bohaté tvorby, kterou znají všichni, kterým je Šumava blízká. Vydejte se s ním do míst, kde žil a o nichž psal. Do míst, kam se člověk nedostane každý den.

Karel Klostermann patřil k autorům takzvané venkovské prózy. Byl umělecky velice plodný. Jeho sebrané spisy obsáhly přes čtyřicet svazků románů, povídek, črt, fejetonů a skic i část soustavných pamětí. 

Karel Klostermann 13. 2. 1848 – 16. 7. 1923, (znám i jako Faustin či Doubravský)

Český spisovatel, který miloval Šumavu, představitel realismu a venkovské prózy. Studoval medicínu ve Vídni, nakonec se ale začal živit jako vychovatel. Bavilo ho studium cizích jazyků, uměl francouzsky, vlašsky, španělsky, rusky, srbochorvatsky, zčásti i anglicky, polsky, rumunsky, a dokonce novořecky. Začal studovat medicínu ve Vídni, tu ale nedokončil.

Ve svých 24 letech se stal redaktorem vídeňského časopisu Wanderer, který se zastával českých zájmů. Rok nato nastoupil jako učitel francouzštiny na nově zřízené německé reálce v Plzni, kde učil 35 let. V roce 1916 dostal těžký zápal plic. Protože byl silným kuřákem, jeho stav se postupně zhoršoval. V roce 1923 ve Štěkni umírá ve věku 75 let. Je pochován v Plzni na čestném místě na hřbitově sv. Václava.

Klostermannovo působení na národnostním rozhraní nebylo za postupujících nacionálních třenic bez problémů. Protože sám pocházel z německo-českého prostředí, vnímal Šumavu jako společný domov obou národů a její budoucnost viděl v součinnosti Čechů a Němců. Angažovanost ve prospěch Čechů vysvětloval jako potřebu pomáhat menšímu národu, který se chce povznést, a to ve spolupráci s jinými národy, nikoliv na jejich úkor. Podpora českého obrození u Klostermanna proto nevedla k protiněmeckému smýšlení. 

58 minut
Karel Klostermann
Zdroj: ČT24

V roce 1896 ale pro své české vlastenectví a na upozornění svých proněmeckých kolegů z reálky dostává ostrou důtku a pohrůžku přísnějšího potrestání od c. k. zemské školní rady v Plzni za román „Za štěstím“, ve kterém popisoval těžké osudy Čechů, kteří hledají své štěstí ve Vídni. Román byl kromě jiného označován za nesnášenlivý vůči německému obyvatelstvu. Na plzeňské reálce mohl poté zůstat jen díky přímluvě profesora Antonína Rezka, sekčního šéfa na ministerstvu vyučování. 

Klostermannovo dílo se po sto letech vydává i v němčině

Většinu děl napsal Klostermann v češtině, proto byl na druhé straně hranice takřka neznámý. Před nedávnem byl na bavorské straně založen spolek Karl-Klosterman-Verein, který po téměř sto letech začal vydávat jeho svazky i v jazyce německém.

Z Klostermannova vlastního životopisu:

A nyní o otázce, jak jsem se dostal na Šumavu, lépe řečeno do jejího srdce, do centrálních jejích partií, do hlubokých hvozdů okresů Hartmanického, Kašperskohorského a Vimperského. Počínajíc desátým rokem svého věku trávil jsem větší část svých prázdnin u svých příbuzných…

Nejvíce jsem přilnul ke své tetě, provdané Schulhauserové, v Horním Schlösselwaldě, kde měla velký selský statek a 12 dětí, 6 synů a tolikéž dcer; nejmladší syn byl se mnou stejného věku; vedle této tety jsem míval nejraději nejstaršího bratra svého otce, taktéž velkého sedláka. Tento můj strýc, který téměř do 80. svého věku dřevařil v lesích, zemřel teprve r. 1888, čítaje věku svého 97 let. Byl neobyčejně bystrý a hovorný a mnoho mi vypravoval o bývalých časech a poměrech v obci a lesích. Takto jsem vnikl zplna do intimního života našich horalů, kteří ničeho přede mnou neskrývali, považujíce mne za svého a zcela mi důvěřujíce.

Největší mojí zálibou bývalo choditi se stády, jež se po celé léto pásla v knížecích lesích, hlídána jsouce zvláštními pasáky. Stáda ta se skládala z 8001 200 kusů ponejvíce mladého dobytka, volů, jalovic a býků; obyčejně 100 kusů připadalo na jednoho pastevce, který dostával po zlatém za kus a saisonu…

zdroj: javornik.cz

Není to ale jen Karel Klostermann, kdo měl těsný vztah k šumavské krajině a reáliím. Věnovali se jí třeba rakouský spisovatel Adalbert Stifter z Horní Plané nebo fotografové Seidlové z Krumlova. Klostermann je u nás asi nejznámější. 

Klostermann a Stifter, nejen šumavští spisovatelé, ale i dobré pivo

Ovšem výročí se dočkal i jiný druh připomenutí slavného spisovatele, a to polotmavé pivo Klostermann, které před pěti lety začal vařit Měšťanský pivovar Strakonice. Dva roky předtím se v pivovaru Schlägl v Rakousku začalo vařit pivo Stifter, a tak se oba spisovatelé Šumavy snad stanou ještě více oblíbenými. Dokladem o tom je velký degustační úspěch piva v Táboře, kde získal první místo - Zlatou pivní pečeť.

5 minut
Rozhovor s Václavem Sklenářem, předsedou občanského sdružení Karel Klostermann
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 4 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 11 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
včera v 10:00

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
včera v 08:00

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...