Hnijící končetiny, halucinace, degenerované nebo zdeformované tělo jsou hlavní přísady, které používá filmový režisér David Cronenberg k tvorbě svých filmů. Autor sci-fi hororu Moucha, dramatu Dějiny násilí nebo adaptace Burroughsova Nahého oběda do svého kontroverzního světa pustí i české publikum. V Domě U Kamenného zvonu do 17. července otevírá unikátní výstavu filmových rekvizit Evolution. Děti mají vstup povolen jen s rodiči.
Jak vykuchat mutanta, lekce první. V Praze vystavuje Cronenberg
Třiasedmdesátiletý Kanaďan se do historie kinematografie zapsal právě výraznou aktivitou v tzv. body horror (či venereal horror) žánru. Ten se vyznačuje především destrukcí lidského těla, jež je způsobena mutací, parazity, nemocí, infekcí atd. Cronenberg dává hercům zabrat – např. Jeff Goldblum se pod jeho režií měnil na chlupaté monstrum a Peter Weller se v Nahém obědě propadal do drogové závislosti, při níž se dočkal vysoce reálných hmyzích halucinací.
Děsivé snímky vynesly umělci nespočet cen, včetně ocenění z festivalu v Cannes. Tu si v roce 1996 vysloužil s kouskem Crash vyprávějícím o manželské dvojici, která dosahuje sexuálního vyvrcholení pouze při automobilových nehodách. Ve většině zemí měl film problémy s cenzurou a i při premiéře v Cannes polovina diváků znechuceně odešla ze sálu.
Génius, nebo úchyl?
Svůj arzenál podivností a rekvizit přiváží do Prahy vůbec poprvé. Dům U Kamenného zvonu návštěvníky láká třeba na brouka dohlížitele z Nahého oběda, na ortézu trupu z Crashe či na organickou zbraň ze snímku eXistenZ. Nechybí ani chirurgický nástroj určený k operacím mutantek a zmutovaný obojživelník. Ve speciálním kině se budou promítat přímo i Cronenbergovy snímky.
Za výstavou stojí Galerie hlavního města Prahy s organizací Art Movement a s Mezinárodním filmovým festivalem v Torontu. Přehlídka je putovní a jejími kurátory jsou Pierse Handling a Noah Cowan. Společně dávali projekt dohromady po dobu dvou let.