Spor Českých drah a Škody trvá 5 let. Podle ČD je ovlivněn střetem zájmů advokáta Pokorného

15 minut
Reportéři ČT: Spor Českých drah a Škody Transportation
Zdroj: ČT24

Pět let probíhá spor mezi Českými drahami (ČD) a Škodou Transportation o téměř miliardu korun. ČD nedostaly v řádném termínu ani jednu z dvaceti lokomotiv, které si u Škody objednaly, a proto přestaly za zakázku platit. Arbitráž ale Českým drahám neuznala nárok na pokutu a naopak přiznala Škodě právo na všechny peníze navýšené o inflaci. Místopředsedou rozhodčího soudu je bývalý spolužák a přítel premiéra Bohuslava Sobotky Radek Pokorný, jehož právní kancelář navíc zastupuje vítěze sporu - Škodu Trasportation. Poražená strana sporu tak vyřkla podezření, že se jedná o střet zájmů. Případu se věnovali Reportéři ČT.

Spor o dodávku dvaceti lokomotiv začal mezi Škodou Transportation a Českými drahami arbitráží před Rozhodčím soudem při Hospodářské a Agrární komoře v roce 2012. O tři roky později od něj České dráhy odešly poraženy - soud jim nepřiznal 945 milionů korun, které od Škody Transportation požadovaly za pozdní dodání lokomotiv.

Smluvní pokuta totiž nebyla podle rozhodčího nálezu upravena jednoznačným způsobem z hlediska výpočtu, proto je neplatná. Advokát Českých drah Martin Kramář uvedl, že podle Rozhodčího soudu chybí informace, zda se má částka počítat s DPH, či bez DPH.

„Obecně se DPH na smluvní pokuty vůbec neuplatňuje, a tudíž je jenom logické, že smluvní pokuta musí být vypočtena ze základu bez DPH, jak to ostatně učinily České dráhy, tudíž požadovaly nižší částku,“ dodal.

Podle Škody Transportation ke zpoždění dodávek nedošlo

Soud nejenže neuznal nárok Českých drah na smluvní pokutu, ale navíc rozhodl o tom, že musí zaplatit Škodě Transportation 468 milionů korun jako doplatek za pozdě dodané lokomotivy. Dále musí České dráhy zaplatit 628 milionů kvůli inflačnímu navýšení kupní ceny za čtyři roky, o které se Škoda Transportation s dodávkami zpozdila.

„My v tomto případě nehovoříme o zpoždění dodávek, a to z důvodů kupní smlouvy, která říká, že zákazník musí v určitých intervalech platit určité projektové milníky. České dráhy ovšem od roku 2010 byly v podstatě v trvalém prodlení s platbami,“ uvedla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Smlouva podle ní navíc říká, že pokud bude zákazník v prodlení s platbami, oddaluje se termín dodávek. „Takže z tohoto pohledu jsme nikdy nebyli s našimi dodávkami ve zpoždění a to potvrdil i arbitrážní soud.“

Podle Českých drah ale měly být lokomotivy dodány v letech 2008 a 2009. „K zadržení plateb došlo až v roce 2009, tedy až ve chvíli, kdy lokomotivy měly stát na kolejích,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Z toho je evidentní, že došlo k zásadnímu zpoždění ve výrobě, a tedy zadržení plateb nemělo mít žádný vliv na prodlení dodávky.“

S postojem Českých drah souhlasí advokát Aleš Rozehnal: „Názor Českých drah, že mohly odepřít placení kupní ceny, považuji celkem za relevantní, protože vždycky platilo, že pokud není zcela jisto, že protistrana splní svůj závazek, je možné do poskytnutí takové jistoty odepřít zaplacení kupní ceny.“

Pokorný zastupuje i firmu Eurovia ve sporu s ŘSD

Spor má zároveň politický rozměr. Při podpisu obchodní smlouvy v roce 2004 se České dráhy zavázaly k tzv. rozhodčí doložce. Spory se Škodou Transportation tak musí řešit namísto před obecnými soudy před soukromým rozhodčím soudem.

Škodu Transportation zastupuje ve sporu advokátní kancelář Radka Pokorného, někdejšího člena ústředního výboru ČSSD a blízkého přítele premiéra Bohuslava Sobotky. Zároveň je Pokorný také místopředsedou Rozhodčího soudu, kde Škodu Transportation hájil.

obrázek
Zdroj: ČT24

„Je to totéž, jako kdyby předseda nebo místopředseda soudu byl zároveň činným advokátem a mohl zastupovat účastníky sporu, které jsou před tím soudem vedeny. To je natolik absurdní, že by to každý musel odmítnout. A tady máme rozhodčí soud a jeho rozhodnutí mají stejnou platnost jako rozsudky obecných soudů,“ komentovala situaci právnička Hana Marvanová.

U rozhodčího soudu Pokorný zastupoval nejen Škodu Transportation, ale i stavební firmy ve sporech se státem kvůli jejich pochybení při stavbě dálnic. Tím největším je dosud probíhající spor mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a společností Eurovia, zastupovanou Radkem Pokorným, kdo zaplatí přes 2,5 miliardy korun za opravu zvlněné dálnice D47.

Nikdy v minulosti to nikomu nevadilo, komentuje Pokorný možný střet zájmů

Na dotaz, zda v takových angažmá nevidí střet zájmů, Radek Pokorný odpověděl, že od roku 1989 je běžné, že v předsednictvu působí aktivní advokáti.

Nikdy v minulosti to nikomu nevadilo a nikdy to nikdo nerozporoval. Nerozporovaly to na začátku řízení, kdy se takovéto námitky uplatňují, ani České dráhy.
Radek Pokorný
advokát

V názoru na to, zda má Radek Pokorný sedět v předsednictvu Rozhodčího soudu, se loni rozešly i Hospodářská a Agrární komora. Podle Marvanové by se měl Pokorný „k tomuto potenciálnímu střetu zájmů postavit nějakým zásadním způsobem“ a vybrat si pouze jednu funkci.

„Členství v předsednictvu soudu, které navíc vykonávám bezplatně, určitě není doživotní, navíc jsem v něm již třetí funkční období,“ konstatoval Pokorný. „Nicméně určitě se nebudu rozhodovat pod tlakem strany, která se nemůže smířit s tím, že prohrála spor.“

Poté, co České dráhy u Rozhodčího soudu prohrály svůj spor o pozdní dodávku lokomotiv, zrušil ministr dopravy Dan Ťok takzvané rozhodčí doložky a vydal nařízení, podle kterého se žádné smlouvy v jeho resortu nemohou řešit před Rozhodčím soudem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
09:47Aktualizovánopřed 35 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 7. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 36 mminutami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 53 mminutami

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 54 mminutami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
10:28Aktualizovánopřed 57 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 7 hhodinami
Načítání...