Výběrová komise doporučila, aby se o provozování letecké záchranné služby nově podělily společnosti DSA, rakouská Helikopter Air Transport a slovenská Air Transport Europe (ATE). DSA, která v současnosti provozuje čtyři základny letecké záchranky, však výsledek soutěže zpochybnila. Je přesvědčena, že její slovenský protějšek ATE nesplnil podmínky tendru.
Leteckou záchranku mají zajistit tři dopravci, s jedním má problém konkurence i kraj
Od příštího roku chce vláda změnit podobu letecké záchranné služby. Více stanovišť by měla obsluhovat policie a také armáda, zbylých šest nabídla soukromým provozovatelům. Výběrová komise nakonec vedle DSA, která však přijde o dvě ze čtyř dosavadních základen (Ostravu a Ústí nad Labem), doporučila zařadit mezi provozovatele letecké záchranky i další dvě společnosti včetně ATE, která zajišťuje tutéž leteckou záchranku na Slovensku.
- Letecká služba Policie ČR: Praha, Brno
- Armáda ČR: Plzeň, České Budějovice
- DSA: Hradec Králové, Liberec
- Helikopter Air Transport: Ostrava, Jihlava
- Air Transport Europe: Ústí nad Labem, Olomouc
Proti tomu, aby helikoptéry ATE začaly létat k lidem v nouzi z Ústí nad Labem a Olomouce, však protestuje jak konkurent DSA, tak samotný Ústecký kraj. Argumentují shodně – vrtulníky slovenského dopravce podle nich nesplňují požadované parametry. „Firma nesplnila základní kvalifikační předpoklady. Používá vrtulníky Agusta A109 K2, které nejsou certifikovány v kategorii A v první třídě výkonnosti,“ poukázal místopředseda představenstva českého dopravce Daniel Tuček.
Argumenty DSA podpořilo i vyjádření Úřadu pro civilní letectví. Mluvčí ATE Zuzana Hopjaková se však odmítla „až do oficiálního uzavření tendru a vyhlášení oficiálních výsledků“ vyjadřovat.
Slovenské společnosti, jejíž stroje létají i v náročných tatranských podmínkách, se však zastal člen výběrové komise a poslanec Milan Brázdil (ANO). Podle něj nemají Agusty A109K2 certifikát A v první třídě výkonnosti proto, že v době, kdy vznikly, platila jiná pravidla. „Byly vyrobené dříve, než taková certifikace a kategorizace vznikla. Tedy, řečeno s výběrovým řízením, nemusíte to přímo doložit, ale musíte to splňovat,“ uvedl.
Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček (ČSSD) dal najevo, že se nechystá soutěž zrušit, ačkoli sílí volání, aby počkal s podepsáním výsledků tendru alespoň do vyšetření nedávné tragické nehody helikoptéry ATE. „Neshledali jsme tam jakékoli problémy,“ podotkl však ministr. Jeho úřad proto účastníkům pravděpodobně již brzy rozešle výsledky soutěže a bude čekat, zda přijde nějaké odvolání.