Koridory měly být hotové již pět let, připomněl NKÚ. Budou až za dalších pět

Z železničního koridoru, který vede z Prahy do Českých Budějovic, se během více než deseti let podařilo modernizovat jen něco málo přes polovinu. Stavbu přitom schválila vláda již v roce 2001 a měla být hotová více než před pěti lety. Pomalý postup prací, které jsou navíc občas velmi drahé, kritizuje ve své zprávě Nejvyšší kontrolní úřad. Výhrady má i k pomalé modernizaci dalšího z koridorů, který vede z Chebu do Prahy a z Bohumína na slovenské hranice.

Modernizace tranzitních železničních koridorů měla být levnou alternativou k vysokorychlostní železnici a měla být hotová do roku 2010. U prvního a druhého koridoru to částečně platí, i když dodnes některé dílčí stavby chybějí, na třetím a zejména čtvrtém koridoru stále nejsou hotové úseky dlouhé desítky kilometrů. O způsobu modernizace dvou úseků dosud vůbec není jasno.

III. a IV. koridor schválila vláda v letech 2001 a 2002

Nejvyšší kontrolní úřad se zabýval stavem částí třetího a čtvrtého koridoru, které vedou z Prahy do Českých Budějovic, z Prahy na hranice s Německem u Chebu a z Dětmarovic na hranice se Slovenskem. Jsou to úseky, které nevedou souběžně s dalšími dvěma koridory. Jejich modernizaci schválila vláda v letech 2001 až 2002.

Ministerstvo dopravy nakonec odložilo dokončení koridorů na rok 2016. Ani to se ale nepodaří splnit. „Do června 2015 se podařilo zmodernizovat z III. koridoru 71 procent trasy a ze IV. koridoru jen 59 procent trasy,“ uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková. Podle současných harmonogramů by měly být práce hotové do roku 2021.

Podle ministerstva dopravy jsou dílčí zpoždění způsobená především průtahy v oblasti schvalovacích procesů. „Ne všechno se podařilo prosadit podle původních ambiciózních plánů,“ uvedl v reakci mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Odkázal i na pozastavení přípravy dopravních staveb za ministra Víta Bárty, které postihlo i čtvrtý koridor z Tábora do Českých Budějovic.

Mezi nejbolavější místa patří trať jižně od Tábora mezi Nemanicemi a Ševětínem. Podobná situace je v úseku Praha–Beroun. Oba z původních projektů vypadly a stát dosud nemá jasno, jak bude jejich rekonstrukce vypadat. „Mimo uvedených dvou úseků nebylo dořešeno také napojení III. koridoru na navazující trať na území Německa. Definitivní řešení úseku Cheb – státní hranice bude proto závislé na výsledku jednání s představiteli Spolkové republiky Německo,“ upozornil také NKÚ.

1 minuta
Mluvčí NKÚ: Kromě zpoždění je problematické i financování
Zdroj: ČT24

Od začátku chyběly peníze

Důvod zpoždění je jasný – chyběly peníze. „Už v roce 2004 poukázal NKÚ, že model financování zpracovaný ministerstvem dopravy je nereálný,“ připomněla Olga Málková. Cena tratí, které se v rámci modernizace fakticky stavějí znovu – součástí koridorů ostatně je i mnoho přeložek – přitom není závratná, pokud se postaví vedle dálnic.

Podle údajů z roku 2015 stojí kilometr modernizace III. a IV. koridoru v průměru 185 milionů korun. Když ŘSD před třemi lety naposled kontroloval dálniční stavby, zjistil, že kilometr v průměru stojí 416 milionů korun. Stavby na železnici by přitom podle kontrolů mohly být ještě levnější, i když se na první pohled zdá, že i tak SŽDC výrazně ušetřila.

Zahradnický tunel u Olbramovic je jednou z novostaveb na IV. koridoru. Nové tunely vznikly i na III. koridoru, příští rok má být hotový i tunel u Plzně, který má zkrátit cestu z krajského města do Rokycan o deset minut.
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Levnější jen naoko

Prodražení modernizace obou koridorů není na první pohled patrné. Díky vyřazení dvou zmíněných úseků z celkové investice se celková suma oproti původně plánované částce dokonce mírně snížila (z 97 na 94 miliard) a na jednotlivých dílčích stavbách se navíc podařilo vysoutěžit ceny výrazně nižší, než činila předpokládaná cena. Problém však podle NKÚ spočíval v tom, že předpokládané náklady byly příliš vysoké. Celková cena díky tomu měla (před vypuštěním úseků Praha–Beroun a Nemanice–Ševětín) vzrůst zhruba o pětinu.

  • celková cena stanovená v l. 2001 a 2002: 97,08 mil. Kč
  • cena stanovená v r. 2005: 117,56 mil. Kč
  • cena stanovená v r. 2011: 117,56 mil. Kč
  • cena stanovená v r. 2015: 94,34 mil. Kč (nově bez staveb Praha–Beroun a Nemanice–Ševětín)
  • zdroj: NKÚ

Správa železniční dopravní cesty měla k dispozici oborový třídník (sazebník) konstrukcí a prací a navíc v roce 2007 zpracovala orientační jednotkové ceny pro železniční stavby. „SŽDC uvedené nástroje prakticky nevyužívala. K oborovému třídníku uvedla, že obsahoval chyby vzniklé rozdílnou technickou specifikací položek. Projektanti proto měli provádět ocenění projektů individuální kalkulací,“ upozornili kontroloři. Od cenových normativů, které sestavil Státní fond dopravní infrastruktury, se projektové ceny lišily až o 156 procent, spočítal NKÚ.

Práce začnou i u Berouna

Správa železniční dopravní cesty oznámila, že začnou práce i na odloženém úseku Praha–Beroun. Fakticky ale jde spíše o úsek z Berouna v opačném směru, konkrétně o berounské nádraží a navazující úsek do Králova Dvora, kde začíná již modernizovaná trať do Plzně.

„Hlavním přínosem kromě zkvalitnění železniční dopravy a vybudování nové moderní železniční stanice v Berouně je pak přínos této stavby ke zkrácení doby jízdy mezi Prahou a Plzní, která by po dokončení všech staveb na tomto úseku měla být pod jednu hodinu,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Modernizace železniční stanice Beroun a tříkilometrového úseku do Králova Dvora by měla stát 1,8 miliardy korun. 

Berounské nádraží
Zdroj: Kateřina Šulová/ČTK

Rychlé koridory? I 160 km/h je spíše iluze

Tranzitní železniční koridory jsou sice čtyři, fakticky ale jde o tři železniční spojnice, z nichž dvě procházejí republikou z jihu na sever a jedna ze západu na východ. Na nejvytíženějších tratích mezi Děčínem, Prahou a Ostravou se koridory překrývají.

Železniční koridory
Zdroj: ČT24

Zcela hotové přitom nejsou ani I. a II. koridor. V původní podobě zůstává několik velkých železničních uzlů jako Kralupy nad Vltavou nebo Česká Třebová a na rekonstrukci stále čeká také trať z Brandýsa nad Orlicí do Ústí nad Orlicí.

Ačkoli původní myšlenka byla, že se na koridorových tratích bude po modernizaci jezdit takřka nepřetržitě 160kilometrovou rychlostí, konečná podoba je střízlivější. Žádný úsek pro rychlost 160 km/h není například mezi Českou Třebovou a Brnem nebo mezi Plzní a Chebem a jenom vlaky s naklápěcí skříní potom využijí tuto maximální rychlost mezi Berounem a Plzní.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Soud poslal zápasníka Vémolu a další dva obviněné do vazby

Zápasník Karel „Karlos“ Vémola, který čelí obvinění z organizované drogové trestné činnosti, půjde do vazby. Rozhodl o tom Obvodní soud pro Prahu 7. Do vazby poslal i další dva obviněné, sdělili mluvčí policejní Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová a pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala. Obviněným hrozí až osmnáct let vězení.
12:55Aktualizovánopřed 21 mminutami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
10:23Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 1 hhodinou

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
09:05Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Víkend v Česku má být slunečný s teplotami kolem bodu mrazu

Nadcházející víkend v Česku má být většinou slunečný, s výjimkou jihozápadních Čech a Slezska. Teploty se mají udržet kolem bodu mrazu nebo lehce nad ním. Srážky meteorologové nečekají, sněžit může do neděle jen slabě na severu a severovýchodě země. Vyplývá to z informací na webu a facebooku Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Od příštího týdne se má výrazně ochladit, častější bude na začátku nového roku nejspíš také sněžení.
11:33Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Věčné chemikálie vymizí z obalů i oblečení. Důvodem jsou zdravotní rizika

Potravinové obaly, nepromokavé oblečení a nebo impregnační spreje. Všech těchto výrobků se bude brzy týkat zákaz takzvaných „věčných chemikálií“. Ten začne platit příští rok a zavádí harmonogram, kdy by první výrobky s těmito chemikáliemi měly mizet z trhu. Důvodem zákazu jsou zdravotní rizika, která tato skupina chemikálií přináší.
před 7 hhodinami

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
včera v 13:00
Načítání...