Autobazar lepší soukromníka? Před kupováním auta „na ulici“ varují i experti

Tisková konference ÚAMK a asociace autobazarů o prodeji aut na ulici (zdroj: ČT24)

O riziku nákupu ojetého auta v bazaru se hovoří často. Kontroly občas odhalí stočené tachometry nebo prodej bouraných aut. Nyní autobazary vystoupily na svoji obranu. Tvrdí, že představují tu lepší alternativu. Spolu s nimi varoval před soukromými obchody s auty i Ústřední automotoklub. Podle jeho mluvčího je při nákupu ojetiny „na ulici“ téměř jisté, že bude mít technické nedostatky.

Stačí otevřít některý ze serverů, které zveřejňují inzeráty s ojetými automobily. Kromě nabídek autobazarů nebo i autorizovaných prodejců se z obrazovky vyvalí desítky nabídek od soukromých osob.

Čím nižší cena, tím různorodější inzeráty. Podle mluvčího ÚAMK Igora Siroty však takový nákup jen zvyšuje riziko. Auta jsou levná proto, že jsou stará, a navíc vážně hrozí, že jsou na tom technicky špatně.

„Až 70 procent všech smrtelných nehod se udává v automobilech, které jsou starší než deset let. (…) Pokud je automobil koupený na ulici, je riziko, že to skončí smrtelnou nehodou, ještě mnohem vyšší,“ řekl Sirota.

Podobně varoval také předseda Asociace obchodů s ojetými automobily Jiří Grund. Především před tím, že při nákupu auta od soukromníka je obtížné cokoli vymoci, pokud se ukáže, že je auto ve špatném stavu. Totéž podle něj platí při nákupu v zahraničí: „U soukromníka se majitel nedovolá vůbec ničeho. Stejně jako při dovozu ojetého auta do Česka, což je komplikované a zastání není vůbec žádné.“

Kontrola auta v autobazaru
Zdroj: ČT24

České autobazary se ovšem také potýkají se špatnou pověstí. Během let se vyskytlo mnoho příkladů stočených tachometrů, prodejů bouraných aut nebo třeba účtování zvláštních poplatků. Petr Přikryl, který předsedá Asociaci prodejců použitých automobilů-autobazarů, však upozornil, že ani autobazary zdaleka nejsou ochotné koupit vše, co jim lidé přivezou. „Velké společnosti odmítají až 18 tisíc automobilů ročně,“ poukázal Přikryl.

Jde například o vozidla s falešnými VIN kódy nebo s nefunkčním filtrem pevných částic. Auta, která jsou ve špatném stavu i pro autobazary, přesto nakonec svoji cestu k novým majitelům často najdou, ti se k nim dostanou prostřednictvím inzerátů.

Rizika: Stočený tachometr i neexistující auto

Existuje ještě jedna závažná hrozba: totiž že člověku toužícímu po nákupu ojetiny zbudou jen oči pro pláč. Dokládá to aktuální případ: Policie ohlásila dopadení gangu, který „prodával“ neexistující auta ze zahraničí. Nabízel je na internetu za nízké ceny. Peníze pak podvodníci inkasovali, ale kupci žádná auta nedostali.

„Od kupců, kteří zaplatili zálohu, se později snažili vylákat doplatek pod záminkou, že vozidlo na hranicích zadržuje Celní správa. Pomoci mělo právě to, že doplatí zbytek ceny. Podvodníci tak tlačili na poškozené, aby jim peníze poslali ještě dříve, než auto uvidí. Tomuto nátlaku mnozí z nich podlehli,“ uvedla policejní mluvčí Ivana Baláková.

Sdružení na ochranu vlastníků automobilů zase upozornilo na jiná rizika, která číhají na kupující při osobním prodeji. Jde mimo jiné o nesplacený leasing, kdy po koupi vozidla vyjde najevo, že prodávající vůbec nebyl jeho majitelem. Štěstí nového majitele dokáže rozcupovat také utajené zástavní právo na auto.

Podle odhadů se v Česku ročně prodá až 270 tisíc aut se stočeným tachometrem
Zdroj: ČT24

Pokud už se auto podaří koupit, skutečně existuje a nikdo je nezabaví, stále stojí nový majitel teprve na začátku dlouhé cesty. Problémy může působit auto samo o sobě již ze své „přirozenosti“. Některé modely prosluly svojí nespolehlivostí, ale tím spíše je potřeba o ně důkladně pečovat.

Jak přiznal Petr Přikryl, „čtyři z pěti Čechů vůbec netuší o servisní historii kupovaného vozidla“. Tím pádem často ani nevědí, jak často předchozí majitelé měnili provozní náplně. Především však nemají sebemenší představu, zda uváděný počet najetých kilometrů odpovídá skutečnosti. S deklarovaným nájezdem přitom souvisejí klíčové servisní úkony – výměny svíček nebo rozvodů.

Podle expertních organizací přitom stočeným tachometrem trpí nejméně polovina dovezených starších aut. Již před pěti lety Reportéři ČT prokázali, že stočení je otázkou několika sekund. Specializovaná firma si za to účtuje tisíc nebo 1500 korun, podvodný prodejce vydělá desetitisíce.