Měsíc Saturnu chrlil vodu do výšky deseti tisíc kilometrů. Pozoroval to Webbův teleskop

Téměř deset tisíc kilometrů vysoký sloupec vodní páry vypustil do volného kosmu Enceladus, jeden z měsíců Saturnu. Rekordní jev, při kterém ledová přirozená družice chrlila vodu rychlostí 300 litrů za sekundu, pozorovali vědci pomocí vesmírného teleskopu Jamese Webba.

Enceladus pod svou ledovou krustou ukrývá hluboký oceán. Tento drobný měsíček má průměr pouhých 505 kilometrů, tedy asi čtyři procenta Země. Přesto vodní páru dokázaly tamní sopky vychrlit do vzdálenosti přes 9600 kilometrů, tedy zhruba vzdušnou čarou z Prahy do Los Angeles.

Tento výtrysk byl pro astronomy překvapením, protože pozemské observatoře zatím zaznamenaly gejzíry o výšce maximálně stovek kilometrů od povrchu Saturnova měsíce.

„Opravdu nás ohromilo, jak velký a rozsáhlý (výtrysk) byl,“ řekl listu The Guardian Geronimo Villanueva, vědec pracující pro americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) a jeden ze spoluautorů studie o zaznamenaném jevu.

Výška nebyla jedinou vlastností, která vědce zaujala. Obzvláště působivá je podle ESA také rychlost, s jakou vodní pára tryskala: přibližně 300 litrů za sekundu.

Měsíc Enceladus

Touto rychlostí by bylo možné naplnit plavecký bazén olympijských rozměrů za pouhých několik hodin: Pro srovnání – na Zemi by to zahradní hadicí trvalo více než dva týdny.

Vědci pozorovali Enceladus pomocí Webbova teleskopu loni v listopadu. Výsledky zveřejnili v odborném časopise Nature Astronomy.