Cyberpunk 2077 byl jednou z nejočekávanějších videoher letošního roku. Jeho přijetí je ale kontroverzní. Vyšel minulý týden a brzy se stal nejrychleji prodávanou počítačovou hrou vůbec. Hráči si ale stěžují na obrovské množství chyb i malou kvalitu na starších konzolích. Akcie vývojáře nyní klesají.
Cyberpunk 2077 přináší budoucnost plnou technologií, ale i spoustu vad na kráse
V příběhu z divoké budoucnosti ve své digitální podobě vystupuje také hollywoodský herec Keanu Reeves.
Hra se odehrává ve světě kalifornského města Night City, které dokonale odpovídá všem žánrovým vlastnostem kyberpunku: metropoli vládnou korporace, gangy, extrémní bohatství i zoufalá chudoba. Lidé, kteří v tomto světě žijí, překračují hranice mezi člověkem a strojem, mají nejrůznější kybernetická vylepšení, od chromových očí, umělých rukou, až po hráčsky kontroverzní náhradní pohlavní orgány.
„Většinou je poměrně těžké rozlišit, kdy je ještě člověk a kde už začíná stroj. Ta hra si s těmi tématy hezky hraje – kdy jsme ještě lidé, co je to duše, nakolik záleží na lidském těle a jestli je možné přenést vědomí někam jinam,“ potvrzuje herní novinářka Šárka Tmějová.
Vyspělá technika ale ještě neznamená dokonalou společnost – spíše naopak. Hlavní hrdina se musí postavit jak kriminálním gangům, tak i zkorumpované policii a všemocným korporacím.
„Musíte tu postavu hrát mnoha různými způsoby, kvůli různým cestám a volbám ve hře. Je to téměř tak, že jeden určitý moment, ve kterém je nějaké rozhodnutí, musíte zahrát třemi odlišnými přístupy. A to bylo zábavné,“ popsal hlavního hrdinu i jeho volby Keanu Reeves.
Obsazování hollywoodských herců je podle Šárky Tmějové trend, který se v posledních letech objevuje ve videohrách celkem často. Například Elliot Page (dříve Ellen Pageová) je hlavní tváří hry Beyond: Two Souls, v řadě her se objevuje už od začátku tisíciletí herec Vin Diesel. „Marketing na tom hodně staví,“ potvrzuje Tmějová.
Slavný herec ale sám o sobě nestačí. V případě Cyberpunku k vysokým očekáváním přispěl také celosvětový úspěch, který polští vývojáři dříve slavili s trilogií her, které byly volným pokračováním knih o Zaklínači. Jejich novou hru si tak ještě před vydáním objednalo osm milionů lidí. Už jenom to podle tvůrců stačilo na zaplacení celého jejího vývoje, který trval osm let.
Cena za úspěch
Prodeje hry jsou sice vynikající, reakce hráčů a v důsledku toho i akciových trhů, ale už tak skvělé nejsou. Hru totiž trápí řada technických problémů – v tomto případě je množství vážných chyb až neobvykle velké.
„Skrývá se v ní obrovské množství grafických či fyzikálních chyb, které se projevují nejen při obyčejném korzování městem, ale také přímo v misích, včetně skriptovaných dialogů a scén obecně, což zabolí o to víc. Jde o procházení postav skrz pevné překážky, mizení vaší výbavy, oblečení či vlasů při pohledu do zrcadla, poblikávání všeho možného, protínající se rozhovory, vypínající se animace, zdivočelá auta a spousta dalšího,“ popisuje ty nejhorší herní novinář Zdeněk Princ.
Kromě chyb Cyberpunk 2077 fanoušky zklamal i svými technickými požadavky. Nejvíce si stěžují majitelé starších generací konzolí, pro které je hra nejen nevzhledná, ale i pomalá; podobné problémy hlásí i majitelé pomalejších počítačů.
Akcie vývojáře, společnosti CD Project Red, proto klesají – za týden spadly přibližně o čtvrtinu. Společnost problémy řeší, vydala už několik „záplat“, které opravují nejvážnější chyby. A současně vydala prohlášení, ve kterém se omlouvá a prosí hráče a fanoušky o trpělivost. „Uvítali bychom, kdybyste nám dali šanci, ale pokud nejste spokojeni se stavem hry na své konzoli a nechcete čekat na aktualizace, můžete zažádat o vrácení peněz za svou kopii hry,“ napsala společnost ve své omluvě.