Konec bojů o televizní ovladač. Je tu technologie přepínání očima

Americký telekomunikační gigant Comcast v pondělí představil novinku: zařízení, které umí přepínat televizní kanály pouhým pohledem. Tato technologie by zpočátku měla sloužit pro nemocné, ale má mnohem větší potenciál.

Nová technologie vznikla přímo v Comcastu – jejími uživateli by měli být zejména američtí zákazníci trpící poruchami páteře, amyotrofickou laterální sklerózou a dalšími chorobami, jež omezují pohyblivost a brání v používání klasického televizního ovladače.

Mohou ji využívat všichni zákazníci videoplatformy, kterou Comcast provozuje, vybavení zařízením na sledování pohledu a tabletem. Na něm si instalují dálkové ovládání, které se spojí s přístrojem sledujícím pohyby oka. Když pak chce člověk přepnout kanál nebo aktivovat jiné tlačítko, jen na ně delší dobu zaměří pozornost, případně úmyslně mrkne. „Vaše oči pak v podstatě fungují jako tlačítko na myši,“ popsal Tom Wlodkovski, který je v Comcastu zodpovědný za přístupnost technologií postiženým.

„Přepnout kanál na televizi pokládáme za něco úplně automatického a snadného, ale přitom to až doposud bylo pro miliony lidí něco nedosažitelného a nemožného,“ vysvětluje inženýr. Sám je nevidomý, takže moc dobře ví, jak náročné je pro lidi s nejrůznějšími zdravotními problémy používání moderních technologií.

Ovládání pohybem očí přirovnává k příchodu hlasového ovládání, které se objevilo v USA asi před čtyřmi roky.

Sledování očí není nic nového

Technologie na sledování pohybů očí není nic nového – poprvé se objevila už ve čtyřicátých letech dvacátého století při výcviku bojových pilotů. Od padesátých a šedesátých let dvacátého století se používá v řadě oborů – od ovládání počítačů přes marketing až po automobilový průmysl.

Tam už řada výrobců nabízí automatické sledování pohledu řidiče: pokud na delší dobu odvrátí zrak od řízení, pak ho systém pomocí hlasitého signálu varuje. V současné době mají tuto službu čtyři automobilky: Mercedes-Benz nabízí Attention Assist, Ford poskytuje Driver Alert, Volvo přišlo s Driver Alert Control a Volkswagen dodává systém Fatigue Detection.

Comcast není ani prvním mediálním podnikatelem, který se o tuto technologii zajímá; už před rokem s ní experimentovala společnost Netflix, ale prozatím ji do svých zařízení implementovat nehodlá.

Podle Wlodkovského je příchod této technologie teprve začátkem jejího masivního nástupu, který se dá očekávat v nejbližších letech. Protože není nijak náročná na výpočetní kapacitu ani instalovaná zařízení, mohla by se již brzy začít objevovat například v chytrých domácnostech, kde by zákazníci mohli tímto způsobem ovládat světla, domácí spotřebiče nebo klimatizaci.