Pití kávy tvoří štít proti rakovině jater, potvrdil výzkum

Vědci našli souvislost mezi pitím kávy a nejčastější formou rakoviny jater. Čím více vypité kávy, tím lépe ochrana funguje, naznačují výsledky rozsáhlého výzkumu.

Jedna káva denně znamená o dvacet procent nižší pravděpodobnost na vznik rakoviny jater. Dvě kávy denně znamenají pokles o 35 procent, pět šálků kávy pak dokonce pokles o 50 procent. S těmito čísly přišli lékaři University of Southampton.

Tato ochrana je stejná jak u lidí, kteří jsou dlouhodobými pijáky kávy, tak u těch, kdo ji obvykle nepijí. Korelace byla zcela jasná – čím více vypité kávy, tím nižší byla pravděpodobnost vzniku rakoviny jater. Protože jen málokdo pije více než 5 šálků denně, údajů o takových lidech je příliš málo na to, aby se data vůbec dala nějak analyzovat nebo zpracovat.

Nahrávám video

Nečekané bylo, že pozitivní efekt se objevil také u lidí, kteří pili kávu bez kofeinu. Výsledky výzkumu byly zveřejněné ve známém odborném periodiku BMJ Open. Jeho autoři zkoumali data z 26 studií, které analyzovaly více než 2,25 milionů účastníků. Hlavní autor práce, Dr. Oliver Kennedy, uvedl: „Káva je spojována s vlastnostmi, které prospívají lidskému zdraví; poslední výzkumy to potvrzují – nyní například v souvislosti s rakovinou jater. Nechceme nikomu začít doporučovat, aby začal pít pět šálků kávy denně. Je potřeba dalšího výzkumu negativních účinků kávy a také existuje dostatek důkazů, že jisté skupiny osob by se kávě měly dokonce vyhýbat – jde například o těhotné ženy.“

Jak funguje rakovina jater

Hepatocelulární karcinom (neboli HCC) je nejčastější primární maligní nádor jater. Celosvětově je tento druh rakoviny pátým nejčastějším nádorem u mužů a osmým u žen. Vzniká nejčastěji u pacientů s chronickým jaterním onemocněním, obvykle v souvislosti s nadměrnou konzumací alkoholu a chronickou hepatitidou B a C. Celosvětově je třetí (někdy se uvádí, že dokonce druhou) nejčastější onkologickou příčinou úmrtí. V České republice patří mezi méně časté nádory – objeví se asi u 5–7 osob na 100 000 obyvatel. Léčba je obtížná, v podstatě jedinou terapií je chirurgická léčba spočívající v odstranění nebo transplantaci orgánu. Největší problémy tato choroba přináší v asijských zemích, zejména v Číně.

Lékaři očekávají, že pokud se trendy ve vývoji rakoviny budou vyvíjet podle předpovědí, do roku 2030 přibude nových případů této choroby ročně až o 50 procent na 1,2 milionu.

Jak to káva dělá?

Příčin, proč větší konzumace kávy pomáhá bránit játra, je zřejmě více, některé možná dokonce ani nemají ryze fyziologické příčiny. Molekuly v kávě obsahují antioxidanty a protirakovinové látky, které představují jakýsi štít proti vzniku karcinomů. Lidé, kteří pijí ve společnosti kávu, ovšem také zřejmě vypijí o to méně alkoholu a je tedy menší šance, že se stanou alkoholiky – což je jedna z hlavních příčin vzniku hepatocelulárního karcinomu.

Každý den se po celém světě vypije asi 2,25 miliardy šálků kávy a spotřeba kávy stále stoupá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Šimpanzi vnímají nespravedlnost. Silněji, když jsou u toho ostatní z tlupy

Vnímání spravedlnosti a nespravedlnosti je u šimpanzů podle nového výzkumu velmi silné. Prohlubuje ho nejen rozdíl v tom, jak nespravedlivému jednání jsou vystaveni, ale také to, jaké v tu chvíli mají publikum.
před 15 hhodinami

Google zodpovídá za obsah a pravdivost svých AI shrnutí, rozhodl německý soud

Soud v Bavorsku rozhodl, že Google je přímo zodpovědný za obsah a pravdivost souhrnů ve výsledcích vyhledávání, které společnost sestavuje pomocí umělé inteligence (AI) a předkládá uživatelům. Současně přikázal nejpoužívanějšímu vyhledávači světa, aby skrze tato AI shrnutí přestal poškozovat pověst dvou společností. Byly to právě ony, kdo se na soud obrátil.
před 17 hhodinami

Ve zmrzlých výkalech pravěkých syslů se v Kanadě našla mamutí DNA

Vědci objevili obrovský „poklad“ v podobě starověké DNA zvířat – včetně dnes již vyhynulých mamutů. Nalezli ho v exkrementech syslů, které se uchovaly v kanadském permafrostu, plyne z nové studie, píše agentura AFP.
před 18 hhodinami

„Bojím se, že vše, co umím, přes noc zastará.“ Strach z AI je reálný, tvrdí studie

Menší americký výzkum popsal sedm nejčastějších pocitů, které lidé mají, když je o práci připraví umělá inteligence (AI). Ukázalo se, že dojmy celé řady těchto osob jsou velmi negativní a spojují obavy, vztek a rezignaci.
před 19 hhodinami

V Číně operovali s lokální anestezií už před 600 lety. Využívali vlčí mor

Už ve středověku se v Číně za dynastie Ming snažili tehdejší zdravotníci o operaci tak, aby pacienti netrpěli bolestí. Používali k tomu rostliny, které dokázali pomocí příslušné reakce zbavit jejich jinak smrtící toxicity. Použité anestetikum nyní vědci identifikovali s využitím moderních technologií.
před 22 hhodinami

V USA se šíří parazitické masožravé larvy. Trumpova vláda proti nim nasadí mouchy

Spojeným státům se v minulosti podařilo vymýtit nebezpečné mouchy bzučivky, jejichž larvy napadají zejména hovězí dobytek. Teď se ale parazit vrátil – a experti jsou skeptičtí, zda se ho podaří zbavit dříve, než napáchá závažné hospodářské škody.
10. 6. 2026

Náročné operace výrazně zhoršují paměť a intelekt u části seniorů, popsal výzkum

Asi patnáct procent starších pacientů, kteří podstoupí vážnější chirurgický zákrok, trpí potom duševními problémy, jež se postupně zhoršují, popsali američtí vědci v rozsáhlém výzkumu.
10. 6. 2026

Folklor jako návod. Dle vědců může zlepšit moderní krizovou komunikaci

Takzvané morové legendy a současná komunikace o zdravotních krizích souvisejících se životním prostředím mají dle estonských a finských vědců mnoho společného. Zatímco oficiální krizová komunikace však klade větší důraz na omezení, folklor se zaměřuje na aktivní roli lidí a jejich osobní odpovědnost. Reet Hiiemäeová a její kolegové o svých zjištěních píší v časopise Folklore.
10. 6. 2026
Načítání...