Fascinující objev slovenských vědců: Průsvitný šváb s obří hlavou létá v jeskyních na netopýrech

Neobvyklý druh poloprůhledného švába objevil ve Vietnamu tým vědců pod vedením dvojice slovenských badatelů. Informovala o tom Slovenská akademie věd (SAV).Nově objevený tvor je výjimečný v mnoha ohledech – tím, že se živí houbami. Evoluce ho na život v jeskyních dokonale připravila.

Šváb má na zádech plně funkční helmu složenou z pěti částí, svěrák a hák, což mu slouží k zachycení samičky během páření. Podle nepotvrzených informací se tímto způsobem také společně přesouvají mezi jeskyněmi na netopýrech. Zkoumaní odhalila také odlišnou stravu tohoto hmyzu od většiny švábů.

Bizarní tvor z jeskyně

„Morfologicky to je zřejmě nejbizarnější šváb a myslíme si, že i zvíře obecně, jaké bylo kdy objeveno,“ uvedl Peter Vršanský z Ústavu zoologie SAV, jenž je jedním z vedoucím týmu. Zmiňovaný šváb, který byl nalezen v jedné vietnamské lávové jeskyni Tan Phu, je extrémně malý, částečně průhledný, má ve srovnání s tělem extrémně velkou hlavu a dlouhé nohy.

Podle SAV jde o žijící druh švába a vyvrací domněnky o evoluční neměnnosti nebo stabilitě švábů. „Tempo jejich evoluce je srovnatelné s nejrychleji se vyvíjejícími brouky. Liší se jen tempo vymírání, a to vytváří dojem neměnnosti,“ uvedl Vršanský.

Zkoumaný šváb se vyskytuje v geologicky poměrně mladých jeskyních mladších 2,6 milionu let. Vznikl ovšem relativně pozdě, dokládá to například přítomnost pigmentu v jeho těle –kdyby žil v jeskyních bez přítomnosti Slunce déle, takové barvivo by zřejmě zmizelo úplně.

Výsledky této studie už publikoval časopis Zootaxa a přebírá je i jeden z nejprestižnějších vědeckých časopisů New Scientist.